Univers de copil

A+ R A-


Agheasma mare de la Boboteaza

 

Pe 6 ianuarie, ortodocsii sarbatoresc Botezul Domnului, cunoscut in popor sub numele de Boboteaza. Conform credintei populare din lumea ortodoxa, in timpul sarbatorii cerul se deschide, iar duhurile rele sunt alungate prin stropirea cu apa sfintita. Sarbatoarea reaminteste de botezul Domnului in apa Iordanului la varsta de 30 de ani, inainte de a pasi in viata publica.

sfintirea apei de boboteaza agheasma mareIn ajunul si in ziua de Boboteaza, in toate bisericile ortodoxe, cu puterea Duhului Sfant, la rugaciunile arhiereilor si preotilor se sfinteste Agheasma mare. In rugaciunea de sfintire a apei de la Botez se cere venirea Duhului Sfant pentru curatirea apei de lucrarea puterilor demonice, pentru ca ea sa devina, prin pogorarea deplina a Duhului, loc al nasterii omului nou in Hristos.

 

Cuvantul „agheasma” in limba greaca inseamna „apa sfintita”. Agheasma Mare are puteri vindecatoare, potrivit credintei populare.

La Boboteaza au loc doua slujbe de sfintire a apei - Agheasma Mare. Prima se savarseste in ajunul Bobotezei, iar preotii o folosesc la sfintirea caselor si a celor ce locuiesc in ele. A doua slujba, mult mai ampla, are loc chiar pe 6 ianuarie. Cu Agheasma Mare, facuta cu acest prilej, sunt stropiti credinciosii participanti la slujba si biserica. Tot din aceasta Agheasma Mare, credinciosii iau acasa, in sticle sau alte recipiente curatate cu grija in prealabil, pentru a le folosi tot anul, pana la Boboteaza viitoare.

 

In Ajunul Bobotezei, preotul merge din casa in casa si sfinteste locuintele si membrii acestora. Femeile trebuie sa primeasca preotul cu casa curata si cu masa aranjata, avand lasat un vas curat pe care preotul il va umple cu apa sfintita. Cu aceasta, crestinii stropesc gospodaria ca sa fie protejati de spiritele rele.

Tot cu agheasma se stropesc si lucrurile care trebuie binecuvantate sau sfintite, cum ar fi: sfintirea crucii si a troitelor, a clopotului, a vaselor si vesmintelor liturgice, sfintirea icoanelor, a bisericilor, a antimiselor si a Sfantului si Marelui Mir, binecuvantarea si sfintirea prapurilor.

 

Despre agheasma de Boboteaza se spune ca aduce noroc si belsug in casele oamenilor. Mai mult decat atat, potrivit credintei populare ea ar fi buna si la vindecarea sufletului si a trupului, trateaza deochiul la copii, excesul de alcool, crizele de nervi si multe ale probleme.

Agheasma mare ramane la fel de pura tot timpul anului. Daca prinde un gust neplacut, se spune ca cineva din casa respectiva a comis un pacat foarte grav sau ca locuinta este blestemata.

In traditia populara romaneasca, Boboteaza este si o sarbatoare dedicata purificarii naturii, si mai ales a apelor, de fortele raului. Acum se prevesteste cum va fi vremea in noul an.

Dincolo insa de aceste obiceiuri populare, semnificatia principala a Bobotezei ramane una crestina, iar aceasta mare sarbatoare constituie un prilej de a incerca si noi, dupa puterile noastre, sa ne luminam sufletele, asa cum aminteste si troparul Bobotezei: „In Iordan botezandu-te Tu Doamne, inchinarea Treimii s-a aratat, ca glasul Parintelui a marturisit Tie, Fiu iubit pre Tine numindu-Te si Duhul a adeverit intarirea Cuvantului. Cel ce Te-ai aratat, Hristoase Dumnezeule, si lumea ai luminat, slava Tie!”.

 

Aghesma mare - Intrebuintare

Randuiala bisericeasca spune ca Agheasma mare trebuie sa fie bauta timp de opt zile de la sfintire, in fiecare dimineata, pe nemancate.

Agheasma Mare se bea dimineata, pe nemancate, inainte de Anafura. In zilele cand ne impartasim, Agheama Mare se ia dupa Impartasanie. In restul zilelor, se ia Agheasma Mica, inainte de Anafura. Pentru a fi mai usor de memorat, “Ierarhia” este urmatoarea: Impartasanie - Agheasma Mare - Anafura - Agheasma Mica.

Agheasma Mare se ia zilnic intre 6 ianuarie si 14 ianuarie inclusiv. Poate fi luata, insa, si in restul anului, la recomandarea duhovnicului, in timpul posturilor sau la marile sarbatori.

Agheasma Mare poate fi administrata bolnavilor tot timpul anului, dupa cum poate fi folosita ca factor purificator pentru stropitul locuintei, al gospodariilor, sau al animalelor.

Nu se pune busuioc in agheasma, fie ea mare sau mica. Totusi, un fir de busuioc poate fi legat de gatul sticlei, pentru a o deosebi de restul recipientelor. Daca este tinuta in sticle curate si bine inchise si daca nu se bea direct din sticla, agheasma mare se pastreaza proaspata ani de zile.

 

Informatii privind traditii, datini, obiceiuri si superstitii gasiti aici.

 


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Scrisoare de la un ursulet

Scrisoare de la un ursulet

Scrisoare de la un ursulet Va oferim spre lectura povestirea “Scrisoare de la un ursulet” scrisa de Aurel Manolescu. Acuma … pentru ca tot mai aflu aici si voi va uitati la...

Privighetoarea sticletele si p…

Privighetoarea sticletele si pupaza

Privighetoarea, sticletele si pupaza Va oferim spre lectura fabula „Privighetoarea, sticletele si pupaza”. Versurile apartin lui I. Constantinescu Delabaia. Statea privighetoarea de vorba c-un sticlete; ...

Sarbatoarea de Halloween felic…

Sarbatoarea de Halloween felicitari pentru copii

Sarbatoarea de Halloween - felicitari pentru copii   In ultimii ani sarbatoarea de Halloween a luat o amploare deosebita, fiind asteptata cu mare drag mai ales de catre copii, desi vorbim despre...

Muzicantul minunat de Charles …

Muzicantul minunat de Charles Perrault

Muzicantul minunat de Charles Perrault Într-un ţinut îndepărtat trăia un muzicant care cânta cu măiestrie la vioara sa. Văzând într-o zi că lucrurile nu mergeau atât de bine, se decise să...

Legende biblice de Craciun

Legende biblice de Craciun

Legende biblice de Craciun “Un inger i s-a aratat lui Iosif in vis si i-a spus ca Irod cauta pe micul Hristos, spre a-l omori si i-a poruncit sa...