Igiena activitatii intelectuale
Legat de buna intretinere si functionare a organelor de simt si a sistemului nervos este regimul rational de munca si odihna. Prin aceasta se intelege o anumita alternanta intre timpul dedicat activitatii si cel pentru odihna si alimentatie, care sa permita desfasurarea cu maximum de randament a muncii si refacerea la timp a energiei consumate.
In conformitate cu legea ritmului, perioada cea mai eficienta de activitate scolara in timpul zilei este intre orele 8 si 14. De aceea, acolo unde este posibil, se organizeaza cursurile in acest interval de timp. Daca ne referim acum la perioade mai lungi, de exemplu, la saptamani, luni sau anotimpuri si aici se observa diferente de randament, in sensul ca in zilele de inceput si de sfarsit ale saptamanii randamentul este mai scazut, ca si in timpul lunilor de vara. De aceasta particularitate se tine seama la stabilirea orarului saptamanal si a activitatii pe intregul an scolar.
Procedand in acest mod, activitatea scolara devine placuta, iar rezultatele obtinute sunt din ce in ce mai bune si stimuleaza spre noi eforturi. Sa nu uitam ca invatatura este prima datorie a elevului si ca prin cunoasterea si respectarea normelor de igiena se pot obtine rezultate din cele mai valoroase fara a ajunge la oboseala sau imbolnavire.
Iata cateva sfaturi de care trebuie sa tineti seama si pe care trebuie sa le respectati daca doriti sa obtineti rezultate maxime la invatatura:
· Pregatiti-va sistematic lectiile in cadrul unui orar zilnic in care sa prevedeti orele de invatatura, alternate regulat cu perioade de recreatie, joc, plimbare in aer liber etc.
· Nu va apucati sa va faceti lectiile acasa imediat ce ati venit de la scoala, ci mai intai luati masa si odihniti-va cel putin o ora (intinsi in pat sau plimbandu-va in aer liber).
· Ca in orice activitate, si in pregatirea lectiilor randamentul maxim il obtinem numai dupa o perioada de „incalzire”. De aceea, incepeti pregatirea lectiilor cu obiecte mai usoare si apoi teceti treptat la obiecte mai grele, lasand la urma iarasi activitati mai usoare (desene, harti, tabele) etc.
La baza organizari regimului de munca si odihna se afla principiul activitatii ritmice. Respiratia, circulatia, digestia, excretia, locomotia etc. se supun acestei legi a alternantei ritmice, asigurand functionarea normala si continua a organismului. In viata sociala exista un anumit program de activitate la serviciu, alternat de timpul necesar odihnei in familie, cresterii si educatii copiilor, distractiilor etc. In acest sens s-a stabilit ca pentru desfasurarea in bune conditii a vietii omului adult sunt necesare 8 ore de somn si 8 ore de odihna după 8 ore de munca.
Elevii desfasoară o activitate intelectuala in care se cere un efort deosebit mai ales din partea sistemului osos şi a unor organe de simt (ochii, urechea, etc.) alaturi de activitatea aparatului locomotor. Observatiile si masuratorile oamenilor de stiinta au au aratat că in timpul in care o persoana desfasoara o activitate intelectuala (invata, citeste, se gandeste intens la ceva) circulatia sangvina la nivelul creierului este mai crescuta, pulsul este mai frecvent, eliminarea de dioxid de carbon este sporita. Prin urmare, si in munca scolarului munca intelectuala – are loc un consum anumit de energie.
- 07/11/2014 01:25 - Sfaturi practice si reguli de igiena
- 28/10/2014 01:10 - Despre imbracaminte si igiena
- 22/10/2014 01:16 - Aprecierea calitatii laptelui
- 21/10/2014 01:30 - Aprecierea calitatii oualor pentru consum
- 20/10/2014 01:07 - Igiena respiratiei si guturaiul
- 08/10/2014 01:08 - Sfaturi practice privind igiena generala
- 02/10/2014 01:38 - Oboseala si odihna
- 30/09/2014 01:09 - Igiena aerului si a respiratiei
- 24/09/2014 01:05 - Melatonina cel de al treilea ochi
- 09/09/2014 01:02 - Fortifica ti imunitatea