Univers de copil

A+ R A-


Iubirea, educatia si cunoasterea copilului

Iubirea educatia si cunoasterea copiluluiEducatia constituie in lumea contemporana o activitate de infinita complexitate si este de o importanta majora. Copilaria este cumpatarea istoriei. Pentru oricare copil, din punct de vedere educational, lumea nu se imparte in parinti care au datoria sa-l educe si educatori profesionisti. Toti membri unei colectivitati sociale sunt prin statutul lor modelatori de constiinte, pentru ca toti reprezinta constiinta unei natiuni in dinamica sa istorica.

Odata cu dezvoltarea conditiilor obiective de viata si educatie ale tinerei generatii s-a statuat si datoria morala a fiecaruia de a fi modelatorul constient al personalitatii.

Chiar din momentul conceptiei copilul are o „istorie” a sa, el sintetizand intr-o forma noua o zestre genetica extrem de variata si adunata pe o perioada indelungata de evolutie a speciei umane. Copilul reprezinta deci un moment, o secventa in procesul general al evolutiei speciei, care prin efectele convergente ale potentialului acumulat si al stimularilor social-culturale, va realiza un nou pas (chiar daca acesta este de ordinul micronilor) pe calea progresului.

Copilul nu este ereditate si mediu, ci o unitate dialectica, un camp de forte in care ereditatea se manifesta sub actiunea educatiei si educatia intra in patrimoniul ereditatii. In realitate, orice copil indiferent de limitele impuse de structura sa biologica are o evolutie proprie si realizeaza o unitate bio-psiho-sociala, numita personalitate. Cu adaugirea ca pe de o parte personalitatea umana este cel mai complez sistem si deci asculta de un indice ridicat de probabilitate, pe de alta parte, ca natura aplica in universul uman principiul unei diferenteri infinite.

Aceste diferentieri, rezultatele complexe ale unor procese si mecanisme biologice, neurofiziologice si psihologice sunt, in modul general de a se produce, comune persoanei, dar formulele in care prelucreaza stimularea educativ-culturala sunt diferite. De aceea, cuoasterea omului pare, pe de o parte, usoara – avand in vedere coordonatele comune si constante – iar, pe de alta parte, foarte dificila, atunci cand dorim sa depistam cauzele intime, motivele si sensul unor comportamente psiho-sociale.

Prin gingasia sa copilul solicita totdeauna dragoste si ocrotire si dragostea si ocrotirea sunt modalitati ale procesului educational.

Educatia insa, capata din ce in ce mai pregnant, o fundamentare si o metodologie cu rigori stiintifice.

Si, ca in orice stiinta, prima treapta este cunoasterea.

Leonardo da Vinci spunea ca numai cine cunoaste si stie multe (despre om) vorbeste frumos.

Despre Ipotestii lui Eminescu

Despre Ipotestii lui Eminescu

Despre Ipotestii lui Eminescu La numai cativa kilometri de blanda si molcoma asezare a Botosanilor, un drum de tara te poarta peste dealuri la Ipotestii lui Eminescu. Strabatand aceasta distanta, adica...

La tarmul Marii Negre

La tarmul Marii Negre

La tarmul Marii Negre Va oferim spre lectura poezia “Tarmul marii”. La o margine de tara Unde ape mugitoare Inspumeaza sub faleze Sa dea florilor...

Sa confectionam soricei din co…

Sa confectionam soricei din coaja de nuca

Sa confectionam soricei din coaja de nuca Pentru a construi soricei aveti nevoie de jumatati de coaja de nuci pe care le slefuiti putin. O asemenea jucarie care poate...

Fata babei si fata mosneagului…

Fata babei si fata mosneagului de Ion Creanga

Fata babei şi fata moşneagului de Ion Creangă   Erau odată un moşneag şi-o babă; şi moşneagul avea o fată, şi baba iar o fată. Fata babei era slută, leneşă, ţâfnoasă şi rea...

Ratusca cea urata de Hans Chri…

Ratusca cea urata de Hans Christian Andersen

Răţuşca cea urâtă de Hans Christian Andersen O poveste minunată pentru copii: Răţuşca cea urâtă de Hans Christian Andersen. Povestea a fost scrisă în 1844. Era vreme frumoasă. Era vară, holdele erau...