Univers de copil

A+ R A-


Memoria senzatiilor

Exercitiile simturilor trebuie sa produca amintiri senzoriale exacte. Intrucat amintirile din prima copilarie sunt cele mai vii si mai durabile, e necesar ca memoria copiilor sa pastreze numai imagini exacte si complete.

De aceea, copiii, care n-au invatat niciodata sa pipaie, sa vada si sa auda – in intelesul vederilor lui Rousseau – n-au in memoria lor decat imagini confuze, in parte gresite si peste tot rau plasate. Ei vor avea de indreptat mai tarziu multe din primele lor greseli, care se interpun ca un val intre obiecte si simturile lor.

Iata un exemplu curios in istoria picturii: multi nu recunosteau in tablourile lui Rembrandt acele efecte de clar-obscur pe care le puteau observa in propriile lor case.

Pictorii si sculptorii au dezvoltat memoria culorilor si formelor, pe care si-au exercitat-o din copilarie. Ei deosebesc astfel nuantele de colorat si diferentele de forma, acolo unde ochiul profan nu gaseste nicio deosebire.

Nu putem sti care dintre copii sunt sortiti sa devina mari artisti, dar, fara a ezita sa pregatim pentru viitor pictori si sculptori, trebuie sa invatam copiii sa vada exact si sa se bucure de spectacolele frumoase, pe care natura le desfasoara inaintea ochilor nostri.

In toate meseriile, in toate muncile cu mainile, memoria pipaitului si memoria miscarilor isi au importanta lor. Ea nu de dezvolta decat prin exercitiu. Vechea disciplina presupunea copiii ca infirmi, atunci cand le cerea “sa stea cu mainile nemiscate”, cu bratele incrucisate “sa nu puna mana pe nimic”.

Dorinta launtrica a unui copil este de a invata sa faca ceea ce vede ca se face. Ambitia sa instinctiva este de a fi la randul sau creator. Cautand sa transforme unele materii (hartie, strofa, ata, scandurele, plastilina) in obiecte noi pe care le viseaza, copilul afla calitatile si proprietatile esentiale ale acestor materiale. Memoria lui inregistreaza greutatea, componenta, conditiile echilibrului, rezistenta la incercarea de a le indoi, de a le rupe, de a le faramita, de a le modela cu mainile. In felul acesta el nu inregistreaza numai calitatile vizuale privite de la distanta, ci si calitatile specifice ale corpurilor dupa experientele sale practice.

Exercitiile simturilor, bine oranduite, indeplinesc rolul de furnizori harnici ai memoriei concrete si procura baza cunoasterii lumii din afara.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Sfintii 40 de Mucenici din Sev…

Sfintii 40 de Mucenici din Sevastia

Sfintii 40 de Mucenici din Sevastia   In fiecare an, la inceputul primaverii, in ziua de 9 martie, crestinii ortodocsi sarbatoresc pe cei 40 de mucenici din Sevastia Armeniei. Povestea celor 40 de...

Poezii de toamna

Poezii de toamna

Poezii de toamna   Va prezentam cateva poezii de toamna.   Toamna de Maria Pandaru A venit deodata In haina bogata, Sa trezeasca-n flori Teama de ninsori.  

Sportul si kilogramele

Sportul si kilogramele

Sportul si kilogramele Se vorbeste tot timpul despre obligatia ca dietele alimentare pentru slabire sa fie dublate si de miscare fizica. Exista un temei al acestei pretentii sau e...

Jocuri uneste punctele si obti…

Jocuri uneste punctele si obtine un ursulet

Jocuri - uneste punctele si obtine un ursulet Un joc deosebit de interesant si util in acelasi timp este acela in care copiii sunt pusi sa uneasca in ordine crescatoare numerele...

Descoperire sau inventie

Descoperire sau inventie

Descoperire sau inventie? Simplitatea schemei inventie-descoperire se strica din moment ce constatam ca inventiile se bazeaza la randul lor pe legi ale naturii. Plutirea vaselor tine seama de legea lui Arhimede,...