Univers de copil

A+ R A-


Memoria senzatiilor

Exercitiile simturilor trebuie sa produca amintiri senzoriale exacte. Intrucat amintirile din prima copilarie sunt cele mai vii si mai durabile, e necesar ca memoria copiilor sa pastreze numai imagini exacte si complete.

De aceea, copiii, care n-au invatat niciodata sa pipaie, sa vada si sa auda – in intelesul vederilor lui Rousseau – n-au in memoria lor decat imagini confuze, in parte gresite si peste tot rau plasate. Ei vor avea de indreptat mai tarziu multe din primele lor greseli, care se interpun ca un val intre obiecte si simturile lor.

Iata un exemplu curios in istoria picturii: multi nu recunosteau in tablourile lui Rembrandt acele efecte de clar-obscur pe care le puteau observa in propriile lor case.

Pictorii si sculptorii au dezvoltat memoria culorilor si formelor, pe care si-au exercitat-o din copilarie. Ei deosebesc astfel nuantele de colorat si diferentele de forma, acolo unde ochiul profan nu gaseste nicio deosebire.

Nu putem sti care dintre copii sunt sortiti sa devina mari artisti, dar, fara a ezita sa pregatim pentru viitor pictori si sculptori, trebuie sa invatam copiii sa vada exact si sa se bucure de spectacolele frumoase, pe care natura le desfasoara inaintea ochilor nostri.

In toate meseriile, in toate muncile cu mainile, memoria pipaitului si memoria miscarilor isi au importanta lor. Ea nu de dezvolta decat prin exercitiu. Vechea disciplina presupunea copiii ca infirmi, atunci cand le cerea “sa stea cu mainile nemiscate”, cu bratele incrucisate “sa nu puna mana pe nimic”.

Dorinta launtrica a unui copil este de a invata sa faca ceea ce vede ca se face. Ambitia sa instinctiva este de a fi la randul sau creator. Cautand sa transforme unele materii (hartie, strofa, ata, scandurele, plastilina) in obiecte noi pe care le viseaza, copilul afla calitatile si proprietatile esentiale ale acestor materiale. Memoria lui inregistreaza greutatea, componenta, conditiile echilibrului, rezistenta la incercarea de a le indoi, de a le rupe, de a le faramita, de a le modela cu mainile. In felul acesta el nu inregistreaza numai calitatile vizuale privite de la distanta, ci si calitatile specifice ale corpurilor dupa experientele sale practice.

Exercitiile simturilor, bine oranduite, indeplinesc rolul de furnizori harnici ai memoriei concrete si procura baza cunoasterii lumii din afara.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Ce este si cum se manifesta he…

Ce este si cum se manifesta hernia

Ce este si cum se manifesta hernia Pentru a intelege ce pericol reprezinta pentru organism si cat de important este sa ne prezentam la medic la aparitia simptomelor, trebuie sa stim,...

Poezie cu luna de aur barca

Poezie cu luna de aur barca

Poezie cu luna de aur barca Va oferim spre lectura versurile pentru “Poezie cu luna”, semnate de Passionaria Stoicescu. Cand cu versuri se incarca, Luna...

Barza pasare calatoare

Barza pasare calatoare

Barza - pasare calatoare Barza (cocostarcul) traieste in cele trei continente ale lumii vechi: Europa, Asia, Africa. In timpul iernii, ea sta prin regiunile calde din apropierea tropicelor, iar la inceputul...

Dune si nisipuri cantatoare

Dune si nisipuri cantatoare

Dune si nisipuri cantatoare Calitatea extraordinara a nisipului de a scoate tot felul de sunete este cunoscuta inca din antichitate. Manuscrise stravechi din China au pastrat unele din primele marturii scrise...

Jocul de-a Cine esti

Jocul de-a “Cine esti?”   Va oferim spre lectura poezia “Jocul de-a … Cine esti?” scrisa de Katia Nanu. Versurile sunt usoare si ne indeamna la un joc simplu si dragut …...