Univers de copil

A+ R A-


Memoria senzatiilor

Exercitiile simturilor trebuie sa produca amintiri senzoriale exacte. Intrucat amintirile din prima copilarie sunt cele mai vii si mai durabile, e necesar ca memoria copiilor sa pastreze numai imagini exacte si complete.

De aceea, copiii, care n-au invatat niciodata sa pipaie, sa vada si sa auda – in intelesul vederilor lui Rousseau – n-au in memoria lor decat imagini confuze, in parte gresite si peste tot rau plasate. Ei vor avea de indreptat mai tarziu multe din primele lor greseli, care se interpun ca un val intre obiecte si simturile lor.

Iata un exemplu curios in istoria picturii: multi nu recunosteau in tablourile lui Rembrandt acele efecte de clar-obscur pe care le puteau observa in propriile lor case.

Pictorii si sculptorii au dezvoltat memoria culorilor si formelor, pe care si-au exercitat-o din copilarie. Ei deosebesc astfel nuantele de colorat si diferentele de forma, acolo unde ochiul profan nu gaseste nicio deosebire.

Nu putem sti care dintre copii sunt sortiti sa devina mari artisti, dar, fara a ezita sa pregatim pentru viitor pictori si sculptori, trebuie sa invatam copiii sa vada exact si sa se bucure de spectacolele frumoase, pe care natura le desfasoara inaintea ochilor nostri.

In toate meseriile, in toate muncile cu mainile, memoria pipaitului si memoria miscarilor isi au importanta lor. Ea nu de dezvolta decat prin exercitiu. Vechea disciplina presupunea copiii ca infirmi, atunci cand le cerea “sa stea cu mainile nemiscate”, cu bratele incrucisate “sa nu puna mana pe nimic”.

Dorinta launtrica a unui copil este de a invata sa faca ceea ce vede ca se face. Ambitia sa instinctiva este de a fi la randul sau creator. Cautand sa transforme unele materii (hartie, strofa, ata, scandurele, plastilina) in obiecte noi pe care le viseaza, copilul afla calitatile si proprietatile esentiale ale acestor materiale. Memoria lui inregistreaza greutatea, componenta, conditiile echilibrului, rezistenta la incercarea de a le indoi, de a le rupe, de a le faramita, de a le modela cu mainile. In felul acesta el nu inregistreaza numai calitatile vizuale privite de la distanta, ci si calitatile specifice ale corpurilor dupa experientele sale practice.

Exercitiile simturilor, bine oranduite, indeplinesc rolul de furnizori harnici ai memoriei concrete si procura baza cunoasterii lumii din afara.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

La Zoo parcul vesel

La Zoo parcul vesel

La Zoo - parcul vesel Versuri de Elena Dragos   La Zoo (gradina zoologica) gasim un adevarat parc vesel. Cei care se bucura de animale (maimuta, pasarea lira, papagalul, jaguarul, zebra, ursul...

Calatori romani in jurul lumii

Calatori romani in jurul lumii

Calatori romani in jurul lumii Inginerul Bazil G. Assan, fiul industriasului Gheorghe Assan (care a infiintat in Bucuresti prima moara cu aburi – in 1853), a facut mai intai o calatorie...

De din vale de Rovine

De din vale de Rovine

De din vale de Rovine Stiindu-ma fascinat de istoria veche, de matca motivelor poetice, legendelor si miturilor romanesti, prietenul Ciprian Zaharia, acest nou Domentian care a reintrodus Bistrita lui Alexandru cel...

Felicitari vintage de Mos Nico…

Felicitari vintage de Mos Nicolae

Felicitari vintage de Mos Nicolae   Noaptea de 5 spre 6 decembrie este una minunata. Un personaj foarte iubit aduce cadouri copiilor care au fost cuminti si nuieluse celor nazdravani. Doriti sa...

1 Martie imagini animate

1 Martie imagini animate

1 Martie - imagini animate   1 Martie vine cu nelipsitul martisor, simbolul al renasterii naturii si semn al pretuirii. E un obicei romanesc adanc inradacinat in traditia populara. Nu uitati sa...