Univers de copil

A+ R A-


Memoria senzatiilor

Exercitiile simturilor trebuie sa produca amintiri senzoriale exacte. Intrucat amintirile din prima copilarie sunt cele mai vii si mai durabile, e necesar ca memoria copiilor sa pastreze numai imagini exacte si complete.

De aceea, copiii, care n-au invatat niciodata sa pipaie, sa vada si sa auda – in intelesul vederilor lui Rousseau – n-au in memoria lor decat imagini confuze, in parte gresite si peste tot rau plasate. Ei vor avea de indreptat mai tarziu multe din primele lor greseli, care se interpun ca un val intre obiecte si simturile lor.

Iata un exemplu curios in istoria picturii: multi nu recunosteau in tablourile lui Rembrandt acele efecte de clar-obscur pe care le puteau observa in propriile lor case.

Pictorii si sculptorii au dezvoltat memoria culorilor si formelor, pe care si-au exercitat-o din copilarie. Ei deosebesc astfel nuantele de colorat si diferentele de forma, acolo unde ochiul profan nu gaseste nicio deosebire.

Nu putem sti care dintre copii sunt sortiti sa devina mari artisti, dar, fara a ezita sa pregatim pentru viitor pictori si sculptori, trebuie sa invatam copiii sa vada exact si sa se bucure de spectacolele frumoase, pe care natura le desfasoara inaintea ochilor nostri.

In toate meseriile, in toate muncile cu mainile, memoria pipaitului si memoria miscarilor isi au importanta lor. Ea nu de dezvolta decat prin exercitiu. Vechea disciplina presupunea copiii ca infirmi, atunci cand le cerea “sa stea cu mainile nemiscate”, cu bratele incrucisate “sa nu puna mana pe nimic”.

Dorinta launtrica a unui copil este de a invata sa faca ceea ce vede ca se face. Ambitia sa instinctiva este de a fi la randul sau creator. Cautand sa transforme unele materii (hartie, strofa, ata, scandurele, plastilina) in obiecte noi pe care le viseaza, copilul afla calitatile si proprietatile esentiale ale acestor materiale. Memoria lui inregistreaza greutatea, componenta, conditiile echilibrului, rezistenta la incercarea de a le indoi, de a le rupe, de a le faramita, de a le modela cu mainile. In felul acesta el nu inregistreaza numai calitatile vizuale privite de la distanta, ci si calitatile specifice ale corpurilor dupa experientele sale practice.

Exercitiile simturilor, bine oranduite, indeplinesc rolul de furnizori harnici ai memoriei concrete si procura baza cunoasterii lumii din afara.

Addthis

Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Organisme private licentierea …

Organisme private licentierea si inspectia serviciilor de prevenire a separarii copilului de familia sa protectia speciala si finantarea sistemului de protectie a copilului legea nr 272 din 2004

Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului CAPITOLUL VIII - Organisme private      Art. 113. - (1) Organismele private care pot desfasura activitati in domeniul protectiei drepturilor copilului si al protectiei speciale...

Anxietatea normala si anxietat…

Anxietatea normala si anxietatea patologica

Anxietatea normala si anxietatea patologica Fie ca se manifesta in mod izolat ca simptom predominant, fie ca apare insotita de alte tulburari emotionale, anxietatea este o trasatura-cheie a majoritatii bolilor psihice,...

Memoria senzatiilor

Memoria senzatiilor

Memoria senzatiilor Exercitiile simturilor trebuie sa produca amintiri senzoriale exacte. Intrucat amintirile din prima copilarie sunt cele mai vii si mai durabile, e necesar ca memoria copiilor sa pastreze...

Pansamentul salvator Venetia g…

Pansamentul salvator Venetia gondole si piloni de lemn

Pansamentul salvator – Venetia, gondole si piloni de lemn Va oferim spre lectura povestirea „Pansamentul slavator” scrisa de Nikolai Osipov, inclusa in volumul „Din lumea vrajita a plantelor.” Minunat oras e Venetia-Italia!...

Udatul fetelor obicei de Paste…

Udatul fetelor obicei de Paste ilustrat in legenda

Udatul fetelor - obicei de Paste ilustrat in legenda Udatul de Paste/Stropitul de Paste e o datina straveche, un obicei de Paste vechi, ce dainuie in unele parti...