Univers de copil

A+ R A-


Memoria senzatiilor

Exercitiile simturilor trebuie sa produca amintiri senzoriale exacte. Intrucat amintirile din prima copilarie sunt cele mai vii si mai durabile, e necesar ca memoria copiilor sa pastreze numai imagini exacte si complete.

De aceea, copiii, care n-au invatat niciodata sa pipaie, sa vada si sa auda – in intelesul vederilor lui Rousseau – n-au in memoria lor decat imagini confuze, in parte gresite si peste tot rau plasate. Ei vor avea de indreptat mai tarziu multe din primele lor greseli, care se interpun ca un val intre obiecte si simturile lor.

Iata un exemplu curios in istoria picturii: multi nu recunosteau in tablourile lui Rembrandt acele efecte de clar-obscur pe care le puteau observa in propriile lor case.

Pictorii si sculptorii au dezvoltat memoria culorilor si formelor, pe care si-au exercitat-o din copilarie. Ei deosebesc astfel nuantele de colorat si diferentele de forma, acolo unde ochiul profan nu gaseste nicio deosebire.

Nu putem sti care dintre copii sunt sortiti sa devina mari artisti, dar, fara a ezita sa pregatim pentru viitor pictori si sculptori, trebuie sa invatam copiii sa vada exact si sa se bucure de spectacolele frumoase, pe care natura le desfasoara inaintea ochilor nostri.

In toate meseriile, in toate muncile cu mainile, memoria pipaitului si memoria miscarilor isi au importanta lor. Ea nu de dezvolta decat prin exercitiu. Vechea disciplina presupunea copiii ca infirmi, atunci cand le cerea “sa stea cu mainile nemiscate”, cu bratele incrucisate “sa nu puna mana pe nimic”.

Dorinta launtrica a unui copil este de a invata sa faca ceea ce vede ca se face. Ambitia sa instinctiva este de a fi la randul sau creator. Cautand sa transforme unele materii (hartie, strofa, ata, scandurele, plastilina) in obiecte noi pe care le viseaza, copilul afla calitatile si proprietatile esentiale ale acestor materiale. Memoria lui inregistreaza greutatea, componenta, conditiile echilibrului, rezistenta la incercarea de a le indoi, de a le rupe, de a le faramita, de a le modela cu mainile. In felul acesta el nu inregistreaza numai calitatile vizuale privite de la distanta, ci si calitatile specifice ale corpurilor dupa experientele sale practice.

Exercitiile simturilor, bine oranduite, indeplinesc rolul de furnizori harnici ai memoriei concrete si procura baza cunoasterii lumii din afara.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Musca povestire

Musca povestire

Musca - povestire Va oferim spre lectura povestirea “Musca” scrisa de Sidonia Dragusanu. Din intamplare, ba sa spun drept si din curiozitate – ca asa sunt eu, imi place sa ma var...

Batranul marinar

Batranul marinar

Batranul marinar Va oferim spre lectura povestirea "Batranul marinar" scrisa de George Suru. Astazi vom merge la batranul marinar! Vom privi de departe casa sa din aripi de...

Iepurele nazdravan

Iepurele nazdravan

Iepurele nazdravan A fost odata ca niciodata, a fost odata un iepuras mic, mititel, cu niste urechiuse lungi si un botisor ascutit cu mustati albe. Acest iepuras a fost...

Poezia Pui de lei de Ioan Neni…

Poezia Pui de lei de Ioan Nenitescu

Poezia Pui de lei - de Ioan Nenitescu   Vezi poezia “Pui de lei”, versuri apartinand autorului Ioan Nenitescu.   Eroi au fost, eroi sunt inca,Si-or fi, in neamul romanesc,Caci rupti sunt ca din...

Luna poezie pentru copii

Luna poezie pentru copii

Luna - poezie pentru copii   Iata poezia pentru copii “Luna” scrisa de Mihai Beniuc.   Luna, secere de aur, A patruns in lan de stele, Dar al noptii lung balaur Nu s-amesteca cu ele.