Univers de copil

A+ R A-


Memoria senzatiilor

Exercitiile simturilor trebuie sa produca amintiri senzoriale exacte. Intrucat amintirile din prima copilarie sunt cele mai vii si mai durabile, e necesar ca memoria copiilor sa pastreze numai imagini exacte si complete.

De aceea, copiii, care n-au invatat niciodata sa pipaie, sa vada si sa auda – in intelesul vederilor lui Rousseau – n-au in memoria lor decat imagini confuze, in parte gresite si peste tot rau plasate. Ei vor avea de indreptat mai tarziu multe din primele lor greseli, care se interpun ca un val intre obiecte si simturile lor.

Iata un exemplu curios in istoria picturii: multi nu recunosteau in tablourile lui Rembrandt acele efecte de clar-obscur pe care le puteau observa in propriile lor case.

Pictorii si sculptorii au dezvoltat memoria culorilor si formelor, pe care si-au exercitat-o din copilarie. Ei deosebesc astfel nuantele de colorat si diferentele de forma, acolo unde ochiul profan nu gaseste nicio deosebire.

Nu putem sti care dintre copii sunt sortiti sa devina mari artisti, dar, fara a ezita sa pregatim pentru viitor pictori si sculptori, trebuie sa invatam copiii sa vada exact si sa se bucure de spectacolele frumoase, pe care natura le desfasoara inaintea ochilor nostri.

In toate meseriile, in toate muncile cu mainile, memoria pipaitului si memoria miscarilor isi au importanta lor. Ea nu de dezvolta decat prin exercitiu. Vechea disciplina presupunea copiii ca infirmi, atunci cand le cerea “sa stea cu mainile nemiscate”, cu bratele incrucisate “sa nu puna mana pe nimic”.

Dorinta launtrica a unui copil este de a invata sa faca ceea ce vede ca se face. Ambitia sa instinctiva este de a fi la randul sau creator. Cautand sa transforme unele materii (hartie, strofa, ata, scandurele, plastilina) in obiecte noi pe care le viseaza, copilul afla calitatile si proprietatile esentiale ale acestor materiale. Memoria lui inregistreaza greutatea, componenta, conditiile echilibrului, rezistenta la incercarea de a le indoi, de a le rupe, de a le faramita, de a le modela cu mainile. In felul acesta el nu inregistreaza numai calitatile vizuale privite de la distanta, ci si calitatile specifice ale corpurilor dupa experientele sale practice.

Exercitiile simturilor, bine oranduite, indeplinesc rolul de furnizori harnici ai memoriei concrete si procura baza cunoasterii lumii din afara.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Intr-o toamna Aurora Luchian V…

Intr-o toamna Aurora Luchian Vaslui

Într-o toamna - Aurora Luchian Vaslui   Dintre frunze gălbioareFurnica privi spre soare;Suflând nasul în batistă,Spune, răvăşită, tristă:

Trei pisoi

Trei pisoi

Trei pisoi Va oferim spre lectura povestioara “Trei pisoi” scrisa de V. Suteev, cuprinsa in volumul “Betisorul nazdravan”. Traducerea a fost realizata de Constantin Ionescu, iar ilustratia...

Dreptul la copilarie

Dreptul la copilarie

Dreptul la copilarie “O minte sanatoasa intr-un corp sanatos.” Cel mai pretios odor pentru parinti sunt copiii. Asupra lor trebuie indreptata toata grija si atentia, caci de buna lor crestere atarna...

Imagini cu bradul de Craciun d…

Imagini cu bradul de Craciun de colorat

Imagini cu bradul de Craciun de colorat Bradul de Craciun este unul din cele mai importante simboluri ale sarbatorilor de iarna. Va imaginati Craciunul fara brad? Noi nu … Sa...

Sub balcon de Octav Pancu Iasi

Sub balcon de Octav Pancu Iasi

Sub balcon de Octav Pancu Iasi Poate ca erau trei sau poate ca erau patru. Deocamdata sa spunem ca erau trei si daca, numarandu-i, pana la urma o sa ne iasa patru,...