Univers de copil

A+ R A-


Vrei sa stii cum voi iubi?

 

Vrei sa stii cum voi iubiAvand in vedere dezvoltarea afectiva a copilului, se poate afirma cu tarie ca la un an el se manifesta in limitele unor forme afective sociale, firesti, cu reduceri la proportii. Oricum, din totalitatea manifestarilor sale putem stabili un nucleu de dispozitii afectogene si o tendinta de organizare a proceselor efective. Intrucat importanta primului an de viata – din punct de vedere afectiv – este extrem de mare, parintii trebuie sa cunoasca modalitatile de explorare si evaluare a dispozitiei afectiv-emotionala a copilului, considerand ca o interventie calificata si bine orientata la aceasta varsta, poate aduce serioase ameliorari si rectificari.

 

Este vorba de un inventar pe baza caruia sa determinam dispozitiile afectiv-emotive ale copilului, coordonate relativ stabile din care se vor desprinde celelalte forme de manifestare.

Pentru simplificare copiii de varsta pana la 1 an pot fi impartiti in trei categorii de baza care indica: modalitatea, intensitatea si directia de manifestare a dispozitiei afective. Fara nicio indoiala ca o mare parte dintre copii pot fi grupati in tipuri de tranzit de la o categorie la alte tipuri mixte.

 

Ceea ce este foarte important il constituie faptul ca, in linii generale, tendintele manifestate in cadrul acestor tipuri de dispozitii sunt caracteristice copilului si ele pot indica, fireste cu rezervele necesare – directiile de dezvoltare normala a copilului.

 

Nr.crt.

Dispozitie afectiva

Notarea

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

Vesel permanent

Exuberant

Tandru

Reactie efectiva rapida

Rade mult

Gangureste in prezenta parintilor

Gangureste in prezenta jucariilor

Nerabdator

Bucurie ca forma de contact cu persoanele si obiectele

Doarme putin si se trezeste repede

Activ spontan (fara sa fie instabil)

Plange greu

Mai mult vesel

Reactioneaza afectiv dar lent

Retinut in relatiile cu parintii

Tendinta in actiune spontana

Tendinta la comunicare (prin gangurit sau gesturi) cu altii

Satisfactie in actiunea de joc cu jucariile

Afectuos

Rabdator

Satisfactie cu rezultat al contactului cu persoanele si obiectele

Se incadreaza in programul somn-veghe

Linistit

Plange usor, se impaca repede

Trist

Tendinta la pasivitate

Indiferenta fata de persoane

Indiferenta fata de jucarii

Inactiv

Actioneaza cu greutate si numai solicitat

Nu gangureste spontan

Nu manifesta reactii de invioare in prezenta mamei

Nu rade decat foarte rar

Nu pronunta spontan mama sau tata

Somnolent

Plange foarte mult (aproape continuu)

 

 

 

Notarea se face in felul urmator:

·         se citesc toate tipurile de dispozitii de la punctul 1 la puntul 36, fara sa se noteze nimic;

·         la a doua citire, cu un creion se noteaza su semnul + existenta trasaturii mentionate. Daca intensitatea acesteia este sporita se pun in rubrica a doua doua semne de ++. Si daca intensitatea este foarte sporita – de exemplu, foarte vesel permanent – se pun 3 semne de +++;

·         asa se procedeaza pana la punctul 36. Fiecare semn de + = cu 1 punct;

·         se calculeaza semnele de +

·         dupa aceea se trece numarul de puncte

 

Prima situatie - de la punctul 1 la punctul 12 = ........................

A doua situatie - de la punctul 13 la punctul 24 = ......................

A treia situatie - de la punctul 25 la punctul 36 = ......................

 

Daca in prima situatie au fost notate 36 de puncte adunate de la punctele 1-12 diagnoza copilului este dispozitie afectiv-emotionala activa. Daca numarul de puncte este sub 24 se coreleaza cu situatia in care exista o majoritate de puncte (peste 24) si din aceasta rezulta tipul mixt al dispozitie afectiv-emotive.

 

Daca in cea de a doua situatie au fost notate 36 de puncte, acest scor permite diagnoza de dispozitie afectiv-emotionala moderata. La fel ca mai sus, daca scorul este sub 24 se cauta scorul mai ridicat cu care se combina pentru a determina tipul mixt.

 

In fine, daca in a treia situatie se totalizeaza 36 de puncte diagnoza este de dispozitie afectiva emotionala aplicata. La fel ca si in celelalte cazuri, scorul mai mic se raporteaza la alt scor.

De exemplu, in prima situatie au rezultat 20 puncte, in a doua 25 puncte si in a treia 10 puncte. Diagnoza este dispozitie afectiv-emotionala activ-moderata cu elemente de apatie.

 

Determinarea tendintei de structurare a dispozitiei afectiv-emotionala si de directie de manifestare are o importanta deosebita. Mai intai trebuie avut in vedere ca primele doua tipuri: activ afectiv si moderat afectiv sunt normale. In genere, copiii sub un an se impart in aceste doua mari categorii. Fireste cei mai multi fac parte din tipurile mixte. Cea de a treia categorie – apatici – constituie categoria copiilor problema. Ei au nevoie de un control sever neuropsihic, pentru ca aceasta dispozitie afectiv-emotionala este rezultatul unei tulburari neuropsihice certe. Descoperirea acesteia si determinarea cauzelor va conduce la schimbarea dispozitiei afectiv-emotionale.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Aerul

Aerul

Aerul Aerul este un corp gazos, straveziu, fara culoare, fara miros si fara gust. El inconjoara pamantul din toate partile, alcatuind in juru-i o patura groasa de 60-80 kilometri,...

Pelicanul Yukalele

Pelicanul Yukalele

Pelicanul Yukalele   Iata poezia “Pelicanul Yukalele” scrisa de Aurora Contescu.   Pelicanul Yukalae Se tinea numai de rele: Ghicea fara sa se-nsele Cand trec bancuri de sardele Si dadea iama-ntre ele,

Constanta reper in timp

Constanta reper in timp

Constanta - reper in timp “Enciclopedia Romana” (publicata din insarcinarea si sub auspiciile “Asociatiunii pentru literatura romana si cultura poporului roman” de catre dr. C. Diaconovich la Sibiu in 1898) este...

Plasamentul legea nr 272 din 2…

Plasamentul legea nr 272 din 2004 privind protectia speciala a copilului lipsit, temporar sau definitiv, de ocrotirea parintilor sai

CAPITOLUL III - Protectia speciala a copilului lipsit, temporar sau definitiv, de ocrotirea parintilor sai  SECŢIUNEA a 2-a - Plasamentul Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului      Art. 58. - (1) Plasamentul copilului...

Vulpea rata si bobocii

Vulpea rata si bobocii

Vulpea, rata si bobocii   O poezie pe roluri pentru copiii de la gradinita si pentru prescolari: Vulpea, rata si bobocii scrisa de Lina Dumitrescu.   VULPEA Mama rata, Macaiata, Mac codita Si cu firi-firimita, Hai veniti, veniti, veniti, Boabe...