Univers de copil

A+ R A-


Vrei sa stii cum voi iubi?

 

Vrei sa stii cum voi iubiAvand in vedere dezvoltarea afectiva a copilului, se poate afirma cu tarie ca la un an el se manifesta in limitele unor forme afective sociale, firesti, cu reduceri la proportii. Oricum, din totalitatea manifestarilor sale putem stabili un nucleu de dispozitii afectogene si o tendinta de organizare a proceselor efective. Intrucat importanta primului an de viata – din punct de vedere afectiv – este extrem de mare, parintii trebuie sa cunoasca modalitatile de explorare si evaluare a dispozitiei afectiv-emotionala a copilului, considerand ca o interventie calificata si bine orientata la aceasta varsta, poate aduce serioase ameliorari si rectificari.

 

Este vorba de un inventar pe baza caruia sa determinam dispozitiile afectiv-emotive ale copilului, coordonate relativ stabile din care se vor desprinde celelalte forme de manifestare.

Pentru simplificare copiii de varsta pana la 1 an pot fi impartiti in trei categorii de baza care indica: modalitatea, intensitatea si directia de manifestare a dispozitiei afective. Fara nicio indoiala ca o mare parte dintre copii pot fi grupati in tipuri de tranzit de la o categorie la alte tipuri mixte.

 

Ceea ce este foarte important il constituie faptul ca, in linii generale, tendintele manifestate in cadrul acestor tipuri de dispozitii sunt caracteristice copilului si ele pot indica, fireste cu rezervele necesare – directiile de dezvoltare normala a copilului.

 

Nr.crt.

Dispozitie afectiva

Notarea

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

Vesel permanent

Exuberant

Tandru

Reactie efectiva rapida

Rade mult

Gangureste in prezenta parintilor

Gangureste in prezenta jucariilor

Nerabdator

Bucurie ca forma de contact cu persoanele si obiectele

Doarme putin si se trezeste repede

Activ spontan (fara sa fie instabil)

Plange greu

Mai mult vesel

Reactioneaza afectiv dar lent

Retinut in relatiile cu parintii

Tendinta in actiune spontana

Tendinta la comunicare (prin gangurit sau gesturi) cu altii

Satisfactie in actiunea de joc cu jucariile

Afectuos

Rabdator

Satisfactie cu rezultat al contactului cu persoanele si obiectele

Se incadreaza in programul somn-veghe

Linistit

Plange usor, se impaca repede

Trist

Tendinta la pasivitate

Indiferenta fata de persoane

Indiferenta fata de jucarii

Inactiv

Actioneaza cu greutate si numai solicitat

Nu gangureste spontan

Nu manifesta reactii de invioare in prezenta mamei

Nu rade decat foarte rar

Nu pronunta spontan mama sau tata

Somnolent

Plange foarte mult (aproape continuu)

 

 

 

Notarea se face in felul urmator:

·         se citesc toate tipurile de dispozitii de la punctul 1 la puntul 36, fara sa se noteze nimic;

·         la a doua citire, cu un creion se noteaza su semnul + existenta trasaturii mentionate. Daca intensitatea acesteia este sporita se pun in rubrica a doua doua semne de ++. Si daca intensitatea este foarte sporita – de exemplu, foarte vesel permanent – se pun 3 semne de +++;

·         asa se procedeaza pana la punctul 36. Fiecare semn de + = cu 1 punct;

·         se calculeaza semnele de +

·         dupa aceea se trece numarul de puncte

 

Prima situatie - de la punctul 1 la punctul 12 = ........................

A doua situatie - de la punctul 13 la punctul 24 = ......................

A treia situatie - de la punctul 25 la punctul 36 = ......................

 

Daca in prima situatie au fost notate 36 de puncte adunate de la punctele 1-12 diagnoza copilului este dispozitie afectiv-emotionala activa. Daca numarul de puncte este sub 24 se coreleaza cu situatia in care exista o majoritate de puncte (peste 24) si din aceasta rezulta tipul mixt al dispozitie afectiv-emotive.

 

Daca in cea de a doua situatie au fost notate 36 de puncte, acest scor permite diagnoza de dispozitie afectiv-emotionala moderata. La fel ca mai sus, daca scorul este sub 24 se cauta scorul mai ridicat cu care se combina pentru a determina tipul mixt.

 

In fine, daca in a treia situatie se totalizeaza 36 de puncte diagnoza este de dispozitie afectiva emotionala aplicata. La fel ca si in celelalte cazuri, scorul mai mic se raporteaza la alt scor.

De exemplu, in prima situatie au rezultat 20 puncte, in a doua 25 puncte si in a treia 10 puncte. Diagnoza este dispozitie afectiv-emotionala activ-moderata cu elemente de apatie.

 

Determinarea tendintei de structurare a dispozitiei afectiv-emotionala si de directie de manifestare are o importanta deosebita. Mai intai trebuie avut in vedere ca primele doua tipuri: activ afectiv si moderat afectiv sunt normale. In genere, copiii sub un an se impart in aceste doua mari categorii. Fireste cei mai multi fac parte din tipurile mixte. Cea de a treia categorie – apatici – constituie categoria copiilor problema. Ei au nevoie de un control sever neuropsihic, pentru ca aceasta dispozitie afectiv-emotionala este rezultatul unei tulburari neuropsihice certe. Descoperirea acesteia si determinarea cauzelor va conduce la schimbarea dispozitiei afectiv-emotionale.

Addthis

Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Somnul, nervozitatea si depres…

Somnul, nervozitatea si depresia tinerilor

Somnul, nervozitatea si depresia tinerilor Despre tineri ... Mai tot timpul au un aer blazat. Vin de la scoala, isi arunca ghiozdanul intr-un colt si toata dupa-amiaza nu fac decat sa...

Fiii soarelui

Fiii soarelui

Fiii soarelui Va oferim spre lectura basmul african „Fiii soarelui”, originar din Kenya. Un om din cei ce vaneaza sau isi pasc turmele la poalele muntelui Kilimanjaro avea patru...

Fabula de Esop Uliul care nech…

Fabula de Esop Uliul care necheaza

Fabulă de Esop - Uliul care nechează   Având, odinioară, un glas mai ascuţit, Se socotea un uliu profund nedreptăţit. Dar auzind o dată un nechezat de cal, Voi ca să-l imite pe mândrul Ducipal, Şi...

Praful din aer si microbii

Praful din aer si microbii

Praful din aer si microbii Praful din aer e compus din nisip, carbune, firicele de ata, stofe, ierburi, insecte, cenusa, peri, etc. In praful de aer se mai afla...

Floare albastra de Mihai Emine…

Floare albastra de Mihai Eminescu

Floare albastră de Mihai Eminescu   Iar te-ai cufundat în steleŞi în nori şi-n ceruri nalte?De nu m-ai uita încalte,Sufletul vieţii mele.