Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Copilul in familie
Scris de mihaiela lazar   
Miercuri, 08 Aprilie 2020 00:00

 

COPILUL ÎN FAMILIE

Prof. înv. primar Gligor Dana

Școala Gimnazială Cîmpeni

Socializarea constituie procesul de continuă transformare a individului "din ființă biologică într-un subiect al unei culturi specifice" (Bernstein, Buc. 1978)

Deși aptitudinea de socializare este o caracteristică esențială a naturii umane, la naștere, facultățile intelectuale, afective, de relaționare, acționale, există numai în stadiu de virtualitate. Pentru a se dezvolta, ele necesită un context social capabil să ofere copilului situații multiple de comunicare socială și afectivă.

Prin socializare se transmit și se structurează modalități de comunicare - sisteme de coduri 1ingvistice, simbolice, expresive (nonverbale) -, modele sociale de comportament pe baza unor norme funcționale considerate ca valori într-o anumită cultură, seturi instrumentale – modalități de cunoaștere, de învățare, strategii acționale etc. -, posibilități de relaționare interpersonale, ca și forme de comportament caracteristice vieții de grup și modelarea motivațional-afectivă a individului.

Educația este un proces extrem de complex, caracteristic nu doar copilăriei și adolescenței, ci întregii vieți. În mod normal, individul are de învățat tot timpul, până la adânci bătrâneți. Modul în care este crescut cineva este definitoriu pentru întreaga sa evoluție în viață. Bazele personalității umane sunt puse de timpuriu. Toată lumea cunoaște importanța primilor șapte ani de acasă. Un copil se poate dezvolta normal și armonios doar dacă primește o educație corespunzătoare. Deficiențele în modul de creștere se răsfrâng nefast asupra integrării prezente și viitoare a copilului în societate.

Familia îi aduce copilului sentimentul securității. Copilului îi place să simtă că are rădăcini în timp și în spațiu, că se inserează într-un joc pregătit în mod special pentru el. Acesta este motivul pentru care copiii pun atâtea întrebări legate de istoria familiei și asupra legăturilor exacte de rudenie a unuia sau a altuia față de ei. Unii copii construiesc arborele genealogic.

Faptul că grupul familial prezintă 0 mare varietate de vârste, de caractere, de profesiuni, că între membrii săi se leagă relații, variate și ele, dense și complexe, constituie una din bogățiile familiei complete. Aici copilul capătă experiența tuturor genurilor de raporturi umane pe care Ie va avea mai târziu, dar atenuate prin afectiune.

Într-o familie cu părinți, bunici, copii, veri, matuși, unchi, mereu se va petrece câte ceva. Astfel copiii au impresia ca duc o viață plină de agitație, de sarbători și sărbătoriri, ei văd de aproape modurile de escaladare a marilor etape ale vieții.

Prietenii părinților au o importanță mult mai mare decât Ii se atribuie. Copiii sunt adesea fascinați de conversațiile celor mari, chiar atunci cand ei nu pricep mare lucru, și aceste conversații formează climatuI intelectual și social al copilăriei lor.

Influența mediului asupra individului este profundă și cuprinde toate domeniile. Spre exemplu, prejudecățile rasiale sau valorile morale "nu există la copiii mici, dar apar mai târziu pe scara largă sub influența părinților. Aceasta nu înseamnă că un copil va adopta toate ideile părinților și ale mediului. Uneori el chiar le respinge cu desăvârșire.

Influența mediului este și mai acută în domeniul alegerii profesiunii și al reușitei sociale. "Se poate pune în evidență, dincolo de influența inegalităților economice, rolul moștenirii culturale - un capitol subtil, compus din lucruri pe care Ie știi, pe care știi să Ie spui, pe care copiii claselor favorizate Ie datorează mediului lor familial", scriu Pierre Bourdieu și Jean Claude Passeron în "Les Heritiers", 1969. Ei subliniază aici caracterul multiplu și subtil al influenței mediului.

Când copilul crește, el își vede universul cotidian lărgindu-se dincolo de orizontul familiei, mai întâi datorită școlii. Trecerea la starea de elev este dificilă. Copilul trebuie să învețe și să capete dorința de a învăța. Chiar dacă școala se străduiește să compenseze în parte ceea ce mediul nu i-a dat copilului, ea nu-i poate da totuI. Astfel părinții și profesorii trebuie să colaboreze.

În timpul vârstei școlare copilul leagă relații cu ființe care nu aparțin cercului său de familie: aceștia sunt prietenii care vor juca un rol esențial în socializarea lui, după cum un rol în formarea lui îl vor juca, pe lângă școală, televiziunea, cinematograful, revistele, ziarele, mijloacele de informare în masa care-i bombardează cu sunete și imagini.

Bibliografie:

  1. Agabrian, Mircea, Școala, familia, comunicarea, Iași, Editura Institutul European, 2005.

2. Băban, Adriana, Consiliere educațională, Cluj-Napoca, Editura Universitatea Clujeană, 2001

Ultima actualizare în Miercuri, 29 Iulie 2020 12:46
 

Revista cu ISSN

Proba de evaluare sumativa la tema compu…

PROBĂ DE EVALUARE SUMATIVĂ LA TEMA COMPUŞI HIDROXILICI   Prof. Sandu Diana – Ileana Colegiul Tehnic”Regele Ferdinand I” Timişoara               Rezumat: Am dorit să ilustrez, printr- o gamă largă de itemi, o probă de...

Read more

Rolul scolii in dezvoltarea abilitatilor…

ROLUL ȘCOLII ÎN DEZVOLTAREA ABILITĂȚILOR METACOGNITIVE ALE ELEVILOR (ABILITĂȚI CHEIE ÎN ASIGURAREA SUCCESULUI ȘCOLAR) Prof. înv. primar Grecu Oana Catina Sc. H. M. Berthelot, Ploiești Prin articolul de față mi-am propus...

Read more

Matematica model de subiect si barem pen…

Evaluarea Nationala 2013 Matematica model de subiect si barem     Vezi subiectul model si baremul de corectare pentru proba de matematica la Evaluarea Nationala pentru clasa a VIII-a, pentru anul scolar 2012-2013....

Read more

Utilizarea instrumentului dustbin game i…

UTILIZAREA INSTRUMENTULUI DUSTBIN GAME ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ Profesor Bușcă Laura Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari Rezumat: Dustbin Game este un instrument cu ajutorul căruia se pot crea resurse educaționale. Articolul...

Read more

O experienta Comenius mobilitati individ…

O EXERIENȚĂ! BATH-MAREA BRITANIE (COMENIUS-MOBILITĂȚI INDIVIDUALE)   Profesor pentru învățământul primar, Daniela Popescu, Școala Gimnazială ,,Leonardo da Vinci”, București, sector 3   MAREA BRITANIE! ANGLIA! Când spui aceste cuvinte îți apare în minte Londra cu Big...

Read more

Destinul adamic in spiritualitatea roman…

DESTINUL ADAMIC ÎN SPIRITUALITATEA ROMÂNEASCĂ   Prof. Maghiar Adina S08 „Arany Janos”, Salonta     Articolul de faţă evidenţiază existenţa unei corespondenţe între structura agrară a neamului românesc şi originile adamice ale civilizaţiilor. În sufletul românesc...

Read more

Tratarea diferentiată a elevilor in cadr…

TRATAREA DIFERENŢIATĂ A ELEVILOR ÎN CADRUL LECȚIILOR LA CICLUL PRIMAR   Prof. înv. primar Olariu Marineta Școala Gimnazială "Prof. Gheorghe Dumitreasa", Girov   Rezumat: Învăţământul diferenţiat vizează adaptarea activităţii de învăţare îndeosebi sub raportul conţinutului,...

Read more

Evaluarea Nationala 2017 Calendarul pent…

Evaluarea Nationala 2017 - Calendarul pentru clasa a II-a, clasa a IV-a, clasa a VI-a Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice a aprobat Calendarul de administrare a evaluarilor nationale la finalul...

Read more