Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Dezvoltarea capacitatilor intelectuale prin intermediul activitatilor matematice in gradinita
Scris de mihaiela lazar   
Miercuri, 08 Aprilie 2015 07:56

DEZVOLTAREA CAPACITĂȚILOR INTELECTUALE

PRIN INTERMEDIUL ACTIVTĂȚILOR MATEMATICE ÎN GRĂDINIȚĂ

Ed. Portik Laura

Grădiniţa P. P. Nr. 1 Reghin

Rezumat

Matematica este o disciplină mai greu înţeleasă de către copii. Primele noţiuni de matematică se transmit încă din ciclul preşcolar când copilul intră pentru prima dată în contact cu lumea fascinantă a numerelor. Totul depinde de capacitatea cadrului didactic de a jongla cu cunoştinţele de care acesta dispune, de tactul lui pedagogic pentru a transforma această ştiinţă abstractă şi greoaie şi de a o face mai atractivă şi plăcută de copii.

Pregătirea copilului pentru şcoală începe la vârsta preşcolară când copilul îşi însuşeşte şi formează în grădiniţă primele abilităţi, cunoştinţe, priceperi şi deprinderi motrice de bază. Acestea se urmăresc a fi formate şi transmise preşcolarilor în sensul dezvoltării dirijate a acestor deprinderi şi capacităţi, care vor permite o uşoară şi rapidă adaptare la cerinţele ciclului primar ( clasei pregătitoare) şi nu ca o instruire timpurie prin prelucrarea mecanică a sarcinilor didactice ale şcolii de către grădiniţă.

De aceea şi în pregătirea pentru matematică, în formarea, transmiterea şi însuşirea noţiunilor elementare de matematică în grădiniţă trebuie să se aibă în vedere perfecţionarea relaţiei de continuitate între grădiniţă şi şcoală.

Iniţierea preşcolarilor în tainele matematicii nu are ca scop învăţarea sistematică a anumitor noţiuni ci de a-i dezvolta procesele de cunoaştere, iar prin intermediul jocurilor desfăşurate şi iniţiate, ei să fie apţi să descopere relaţii abstracte ( să realizeze operaţii concrete, ca mai apoi să realizeze abstractizări şi generalizări).

In cadrul operaţilor matematice copilul vine în contact direct şi nemijlocit cu obiecte, realizează o serie de operaţii cu grupe de obiecte: le sortează, grupează, ordonă, le descoperă proprietăţile, stabileşte relaţiile dintre ele.

Predarea noţiunilor elementare de matematică presupune respectarea unor etape, se începe de la simplu la complex, de la concret la abstract. In formarea conceptului de număr natural se are în vedere necesitatea manipulării directe a obiectelor, a formării de mulţimi, prin exerciţii de grupare, clasificare şi ordonare a grupelor de obiecte.

Jocurile matematice, jocurile exerciţiu cu material individual sunt principalele metode de transmitere şi dezvoltare a operaţiilor prematematice.

Jocuri precum: „Alege şi grupează ”, „Aşează-mă la culoarea potrivită”, „Unde sunt jucăriile”, „Spune câte sunt”, etc. pot fi organizate şi desfăşurate împreună cu grupa de preşcolari pentru a-i ajuta pe aceştia să sesizeze diferenţele de formă, culoare, mărime ale obiectelor.

Noua formă de organizare a activităţilor în ciclul preşcolar, prin intermediul activităţilor integrate permite cadrului didactic să verifice, transmită, utilizeze cunoştinţele matematice în contexte variate, inedite care îl pun pe preşcolar în situaţia de a aplica toate cunoştinţele legate de numeraţie, formare de mulţimi în cât mai multe situaţii. De exemplu în cadrul unei activităţi practice : „Buburuza ” (lipire), noi putem să realizăm exerciţii de compunere a unui număr natural aplicând puncte negre pe aripile acesteia., prin intermediul poveştii „Albă ca Zăpada” noi putem verifica şi consolida numărul şi cifra 7 ( exerciţii de numărare a farfuriilor, căniţelor, lingurilor etc.), prin intermediul exerciţiilor de educaţie fizică putem exersa număratul până la opt prin numărarea timpilor de execuţie a exerciţiilor ( sărim de 8 ori într-un picior, ne aplecăm de 8 batem din picioare de 8 ori etc.). Astfel reprezentările care joacă un rol important în învăţarea numărului şi a număratului vor fi mai uşor de format, copiii vor învăţa aceste noţiuni într-un mod mai atractiv, antrenant şi uşor.

Un alt mod de formare a unor structuri cognitive la nivelul gândirii copilului se face prin trecerea de la reprezentări fragmentare la cele integrale, bază a proceselor ulterioare de învăţare. In aceste sens utile sunt fişele de muncă independente, care îi pune pe preşcolari în situaţia de a discerne în mod individual la rezolvarea unei probleme, îi oferă fiecăruia posibilitatea de a căpăta experienţă, de a căuta singuri soluţii.

Bibliografie:

„Revista învăţământului preşcolar „Nr1/2007 - Ministerul Ed şi Cercetării, Institutul de Stiinţe ale Educaţiei.

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Comunicarea in organizatia scolara si su…

COMUNICAREA ÎN ORGANIZAŢIA ŞCOLARĂ. SUGESTII PENTRU AMELIORAREA ASPECTELOR INEFICIENTE.   Mirela Frunzeanu, profesor pentru învăţământul primar, Mark Twain International School, loc. Voluntari, jud. Ilfov     Rezumat      În cele ce urmează, voi încerca...

Read more

Dezvoltare personala proiect de dezvolta…

DEZVOLTARE PERSONALĂ – PROIECT DE ACTIVITATE INTEGRATĂ Prof. înv. primar Lupşac Mariana Liceul Tehnologic „Ion Podaru” Ovidiu   DATA: UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Liceul Tehnologic „Ion Podaru” Ovidiu CLASA: I B PROFESOR ÎNVĂŢĂMÂNT PRIMAR: Lupşac Mariana ARIA CURRICULARĂ:...

Read more

Structura anului scolar 2013 2014 in dez…

Structura anului şcolar 2013-2014 în dezbatere publică   Ministerul Educației Naționale a lansat în dezbatere publică, până la data de 31 mai, proiectul de Ordin de ministru privind structura anului școlar 2013-2014....

Read more

Abordarea SciFiEd

Partea I Abordarea SciFiEd   Sumar executiv al Raportului Transnaţional de cercetare şi Rezumat al abordărilor şi metodelor sugerate   Raportul prezintă rezultatele cercetării de birou (de desk) - un sondaj bibliografic în cadrul fiecărei...

Read more

Efectele media asupra dezvoltarii person…

EFECTELE MEDIA ASUPRA DEZVOLTĂRII PERSONALITĂŢII PREŞCOLARULUI   Educatoare Portik Laura Grădiniţa P. P. Nr. 1 Reghin   Rezumat Referatul ţine să atragă din atenţia asupra efectelor negative pe care le are televizorul şi calculatorul asupra minţii...

Read more

Notes sur la comprehension

NOTES SUR LA COMPREHENSION   Ilie MINESCU Universitatea de Vest Timişoara   Un individu qui s'apprête à comprendre, n'utilise pas directement les informations dans la forme conventionnelle du discours écrit (ou oral). C'est par l'intermédiaire...

Read more

Calendarul admiterii in invatamantul lic…

Calendarul admiterii in invatamantul liceal de stat 2013   Vezi Calendarul admiterii in invatamantul liceal de stat pentru anul scolar 2013-2014, anexa la OMECTS nr. 5608/2012.  

Read more

Legislatie

Ordin nr. 5106/01.09.2010 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de realizare a raportului de activitate în vederea obţinerii gradaţiei de merit pentru personalul didactic de predare din învăţământul preuniversitar Norme...

Read more