Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Dezvoltarea creativitatii elevilor din ciclul primar prin compunerea scolara
Scris de mihaiela lazar   
Sâmbătă, 08 Februarie 2014 19:45

DEZVOLTAREA CREATIVITĂŢII ELEVILOR

DIN CICLUL PRIMAR PRIN COMPUNEREA ŞCOLARĂ

 

Înv. Marc Aurica

Școala Gimnazială Câmpeni

 

Exprimarea corectă, orală şi scrisă, reprezintă un obiectiv important al procesului de învăţământ în ciclul primar, constituind unul dintre instrumentele de bază ale muncii intelectuale, fără de care nu poate fi vorba despre dezvoltarea intelectuală viitoare a elevilor, în special a imaginaţiei şi a gândirii creatoare.

Compunerea şcolară este o activitate migăloasă, meticuloasă şi pretenţioasă, ce presupune o atenţie sporită şi un efort intelectual destul de mare din partea elevului. Ea reflectă nivelul general de pregătire al elevului şi modul în care acesta stăpâneşte limba română la un moment dat în evoluţia sa şcolară. Cuvintele înseamnă pentru fiecare dintre noi o comoară inestimabilă cu care „îmbrăcăm” estetic conţinutul comunicării. Dar ne întrebăm cum să-i determinăm pe cei mici să-şi însuşească această „tehnică” de a se exprima cât mai bine în scris?

Activitatea de elaborare a compunerilor are o certă influenţă asupra dezvoltării capacităţilor intelectuale ale elevilor, în special a imaginaţiei şi gândirii lor creatoare.

 

Exprimarea corectă, orală şi scrisă, reprezintă un obiectiv important al procesului de învăţământ în ciclul primar, constituind unul dintre instrumentele de bază ale muncii intelectuale, fără de care nu poate fi vorba despre dezvoltarea intelectuală viitoare a elevilor, în special a imaginaţiei şi a gândirii creatoare.

Compunerile reprezintă un cumul de activităţi intelectuale care implică sinteza cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor dobândite de elevi la limba şi literatura română, la alte obiecte de învăţământ, cât şi în afara şcolii.

Compunerea şcolară este o activitate migăloasă, meticuloasă şi pretenţioasă, ce presupune o atenţie sporită şi un efort intelectual destul de mare din partea elevului. Ea reflectă nivelul general de pregătire al elevului şi modul în care acesta stăpâneşte limba română la un moment dat în evoluţia sa şcolară. Cuvintele înseamnă pentru fiecare dintre noi o comoară inestimabilă cu care „îmbrăcăm” estetic conţinutul comunicării. Dar ne întrebăm cum să-i determinăm pe cei mici să-şi însuşească această „tehnică” de a se exprima cât mai bine în scris?

Dar până ca elevii să ajungă la un asemenea nivel, este nevoie din partea dascălului de o muncă asiduă, mai ales pe parcursul orelor de limba şi literatura română, valorificând orice prilej pentru dezvoltarea imaginaţiei şi a creativităţii acestora. O primă formă de creaţie o constituie redarea într-o exprimare originală a conţinutului unui text citit sau auzit, folosind imagini artistice noi. Activitatea pe text (analiza) trebuie îndreptată pentru a solicita gândirea elevului, imaginaţia.

Intervenţia creatoare a elevilor poate consta şi în exprimarea opiniei personale, a punctelor de vedere proprii despre faptele prezentate în textele studiate. De asemenea, pot fi făcute intervenţii chiar în desfăşurarea naraţiunii, creându-se situaţii noi, prin modificarea finalului sau prin schimbarea atitudinii unui personaj. Întrebările: „Ce s-ar fi întâmplat dacă...?”, „ Voi cum aţi fi procedat...?”, stârnesc interesul elevilor, stimulând imaginaţia şi gândirea lor creatoare. Iar de la astfel de intervenţii şi până la crearea unor poveşti originale în cadrul compunerii nu mai este decât un pas.

O formă aparte de activitate creatoare o constituie şi sublinierea trăsăturilor caracteristice ale unor personaje, care presupune un efort de gândire din partea elevilor introducându-i în tehnica analizei literare şi a caracterizării personajelor. Eroii acestor opere literare citite de ei pot deveni subiecte pentru compuneri, pentru a căror realizare sunt necesare cunoştinţe, inspiraţie, efort de gândire creatoare. Toate aceste etape îl pregătesc pe elev pentru ca exprimarea lui să devină interesantă, plină de imaginaţie şi de sensibilitate, ei realizând independent lucrări originale, sub forma unor diverse tipuri de compuneri: pe baza unor imagini de sprijin, după un plan de idei, după un tablou însoţit de un fragment dintr-o operă literară, compuneri inspirate din subiectul unor opere citite, compuneri cu ajutorul unor cuvinte de sprijin, compuneri libere etc.

Prin inventivitatea sa, dascălul este în măsură să-i pregătească pe elevi pentru o învăţare creativă, pentru o dezvoltare a spontaneităţii şi formare a aptitudinilor creative propriu - zise. Cheia creativităţii este găsită atunci când elevul poate emite judecăţi independente, când el descoperă probleme acolo unde alţii au găsit răspunsuri satisfăcătoare.

Activitatea de elaborare a compunerilor are o certă influenţă asupra dezvoltării capacităţilor intelectuale ale elevilor, în special a imaginaţiei şi gândirii lor creatoare.

 

Bibiografie:

Şerdean, Ioan, Metodica predării limbii române la clasele I-IV, Editura Didactică şi Pedagogică Bucureşti, 1993.

Revista „Învăţământul primar”, nr 1-2/2005, Editura Miniped, Bucureşti.

Revista „Învăţământul primar”, nr 2-3/2004, Editura Miniped, Bucureşti.

Ultima actualizare în Duminică, 09 Februarie 2014 20:32
 

Revista cu ISSN

The european intercultural communication

THE EUROPEAN INTERCULTURAL COMMUNICATION Profesor Jianu Camelia Colegiul Tehnic Reşiţa, Caraş-Severin               Abstract             Objectives of the new European agenda for culture are defined around three main aspects: cultural diversity and intercultural dialogue; stimulation...

Read more

Limbajul in perioada scolara mica

              LIMBAJUL ÎN PERIOADA ŞCOLARĂ MICĂ   Prof. Octavian Horia MINDA Şcoala cu clasele I-VIII, Sînandrei, Judeţul Timiş               Perioada şcolară mică (6/7-10/11 ani), de la intrarea copilului în şcoală şi terminarea ciclului primar,...

Read more

Cod clasificare acte de violenta

COD CLASIFICARE ACTE DE VIOLENŢĂ   Vezi cod - clasificare - acte de violenţă. Materialul este extrem de util pentru fiecare şcoală şi comisie de prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar....

Read more

Opiniile marilor oameni de cultura despr…

OPINIILE MARILOR OAMENI DE CULTURĂ DESPRE TRADUCERE   Octavian Horia MINDA Şcoala cu clasele I-VIII, Sanandrei, Timis     Traducerile au jucat şi continuă să joace un mare rol, fiind un important mijloc de comunicare în...

Read more

Educatie si circulatie

Cu ocazia Zilei Europene a Sigurantei Rutiere, în perioada 6-17 octombrie 2008 s-a desfãsurat  proiectul educational „Educatie si circulatie”, organizat de Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu în parteneriat cu...

Read more

GHID PRACTIC - continuare

Lazar Mihaiela   GHID PRACTIC AL AUTOFORMARII MANAGERIALE A PROFESORULUI (continuare)     5. Managementul comunicarii § Retineti ca deprinderile de comunicare eficienta se dobandesc si se perfectioneaza continuu § Inainte de a comunica un mesaj, anticipati...

Read more

Analiza apei materie prima pentru indust…

Analiza apei materie prima pentru industria berii

ANALIZA APEI – MATERIE PRIMĂ PENTRU INDUSTRIA BERII Prof.ing. Simion Dobrica Liceul Tehnologic ,,Costin Nenițescu” Buzău ...

Read more

Dezvoltarea la elevi a competentelor de …

DEZVOLTAREA LA ELEVI A COMPETENŢELOR DE CULTURĂ GENERALĂ PRIN PROIECTE EDUCAŢIONALE INTERDISCIPLINARE Prof. Saizescu Cristina-Alexandra Colegiul Tehnic Energetic “Regele Ferdinand I” Timişoara Dezideratul formării caracterului...

Read more