Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Dezvoltarea creativitatii
Luni, 08 Februarie 2010 03:00

STUDIU PRIVIND DEZVOLTAREA CREATIVITÃŢII

DE LA NECESITATE SOCIALÃ LA REALITÃŢILE EDUCAŢIONALE

 

Prof. grad 1 Bechir Ghiulnar

Liceul Teoretic “Callatis”, Mangalia

 

 

Creativitatea este o trãsãturã complexã a personalitãtii umane, constând în capacitatea de a realiza ceva nou, original. Creativitatea este o necesitate, o trebuinta, o nevoie socialã, deoarece altfel ne-am plafona pe aceleasi idei si conceptii. Creativitate înseamnã talent. Cu talent te nasti sau ti-l dezvolti singur sau împreunã cu cei din jurul tãu: pãrinti, prieteni, profesori si altii. Existã o necesitate categoricã care presupune contradictoriul ca imposibil si de neconceput în sine, o necesitate determinatã a priori prin analiza notiunilor sau prin deductie si existã o necesitate ipoteticã (fizicã) care nu presupune contradictoriul ca imposibil si neconceput în sine, ci ca o consecinta a ipotezei formulate sau a conditiilor de fapt.

Creativitatea existã de când lumea si s-a dezvoltat încontinuu; nu existã oameni mari sau oameni mici, ci exista oameni cu un simt al creativitãtii foarte mult sau foarte bine dezvoltat.

Realitãtile educationale de astãzi ne duc cu gandul la o creativitate foarte dezvoltatã la elevi având în vedere multitudinea de idei si interpretari originale pe care poate sã le aibã un elev. Românii îsi aratã inteligenta si creativitatea în competitii internationale: astfel NASA a acordat unei echipe de liceeni de clasa a zecea, de la liceul Tudor Vianu din Bucuresti , premiul pentru cel mai bun design si pentru rezolvarea problemelor de inginerie privind deplasarea pe lunã. Românii au mai luat un premiu, cel de camaraderie, deoarece in timpul cursei, o parte a vehicului s-a dezasamblat, iar elevii sau ajutat între ei ca sã continue cursa, astfel încât juriul american i-a mai rãsplãtit cu un premiu. De altfel, NASA organizeazã astfel de concursuri pentru îmbunãtãtirea cercetãrilor pe care le fac pe Lunã.

Fiind elevã mi-a plãcut foarte mult noul în matematicã, sigur, existau elevi din generatia mea care nu înelegeau mare lucru din matematicã. Asa cum spunea într-o emisiune pe programul TVR 2 si marea noastrã actrita Maia Morgenstern: “Matematica nu am înteles-o din clasa a doua atunci când doamna mea învatatoare mi-a spus si a încercat sã îmi explice cã 2-1=1. Cum? Mã gândeam eu, dacã am un bloc cu mai multe etaje, din douã etaje scad un etaj si obtin un etaj, atunci când toatã lumea stie cã între etajul 1 si etajul 2 nu mai existã nici un alt etaj? A încercat zadarnic doamna învãtãtoare sã îmi explice, dar degeaba.”

ªi uitati cã, dintr-o elevã care nu era bunã la matematicã (care de fapt nu întelegea matematica) a ajuns o actrita renumitã, deci cineva i-a descoperit acest talent si a încurajat-o în acest sens.

Consider cã este un alt mod de a vedea lucrurile. Asa cred cã au fost descoperiti marii nostri sportivi: Hagi – regele fotbalului românesc, Nadia – marea noastrã gimnastã, Nãstase si tiriac – care au atins culmile tenisului românesc si câti nu mai sunt în alte si alte domenii.

În matematicã sunt foarte multe personalitãti, voi numi doar câtiva dintre ei si anume:titeica – un foarte bun geometru, Moisil ­ a fost un matematician român, considerat pãrintele informaticii românesti, Lalescu – cunoscut prin ecuatiile integrale, si altii. Unul dintre cei mai buni profesori de matematicã ai orasului meu, Mangalia, a fost Ignatie Henny. Pentru noi el a fost un model, un geniu si în cinstea lui o stradã îi poartã numele, amfiteatrul Liceului Teoretic „Callatis” la fel îi poartã numele, existã un concurs de matematicã cu numele lui si înca multe

altele.

 

Bibliografie

1. Vasile Breban - Dictionar general al limbii române vol. III, Editura enciclopedicã, 1993

2. Marcel D. Popa - coordonare generalã: Dictionar enciclopedic, vol. I-VII, Editura Enciclopedicã, Bucuresti, 1996-2009

3. Radu Mihãileanu- Interviul ca ambasador al Anului European al Creativitãtii si inovãrii 2009

4. http://www.realitatea.net:IT@ªtiinta

 

Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:22
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Activitatile extrascolare importanta lor…

ACTIVITĂŢILE EXTRAŞCOLARE IMPORTANŢA LOR INSTRUCTIV-EDUCATIVĂ   Profesor  Moise Iuliana Daniela Liceul cu Program Sportiv „Iolanda Balaş Şoter”, Buzău   Experienţa practică a evidenţiat de-a lungul timpului că activităţile desfăşurate în afara spaţiului şcolii joacă un...

Read more

Competente generale pe niveluri de invat…

     Competenţe generale ale disciplinei pe niveluri de învăţământ                 Modelul comunicativ-funcţional şi competenţele-cheie specifice disciplinei limba şi literatura română impun anumite competenţe generale în cadrul programelor şcolare pe niveluri de...

Read more

Agresivitatea umana si influenta acestei…

AGRESIVITATEA UMANĂ ŞI INFLUENŢA ACESTEIA ASUPRA PREŞCOLARILOR                                                           Prof. Dulgheru Alina Simona, Grădiniţa. Cu PP  “Clopotel”, Bârlad   Motto: "Omul va deveni mai bun, atunci când îi veţi arăta cum este el în...

Read more

Spune Nu drogurilor - tipuri de droguri …

1. Cocaina   Cocaina (pudră, zăpadă, "Albă ca zăpada", gheaţă, cristale, pietre) este un alcaloid extras din frunzele arbustului de coca (Erytroxylon coca) originar din America de Sud. Ea devine cunoscută...

Read more

Pregatire pentru gradul didactic II la U…

Pregătire pentru gradul didactic II la Universitatea Braşov   În perioada 10-13 iulie 2013, la Universitatea Braşov, se organizează cursuri / consultaţii de pregătire la metodica specialităţii şi pedagogie, pentru cadrele didactice...

Read more

Activitatea asociatiei sportive scolare

METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR      CAPITOLUL X    ACTIVITATEA ASOCIAŢIEI SPORTIVE ŞCOLARE  Art.47. Asociaţia sportivă reprezintă principala formă extraşcolară de organizare a activităţilor competiţionale şi necompetiţionale ale...

Read more

Metode interactive de predare invatare e…

METODE INTERACTIVE DE PREDARE - ÎNVĂŢARE - EVALUARE Prof. înv. primar DOBREA MONICA Şcoala Gimnazială „Emil Racoviţă” Oneşti, jud. Bacău Motto: „Să nu-i educăm pe copii...

Read more

Metode si tehnici de evaluare in invatam…

METODE ŞI TEHNICI DE EVALUARE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR   Prof. înv. primar Doamna Nicoleta-Ionela, Clasa pregătitoare C Step by step, Şcoala Gimnazială „Diaconu Coresi” Fieni  Prof. înv. Primar Istrate Elena, Clasa pregătitoare C...

Read more