Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Educatia Globala cunostinte abilitati atitudini si valori
Joi, 11 Noiembrie 2010 18:00

EDUCAŢIA GLOBALĂ

 - REPERE METODOLOGICE -

 

 

 

CUNOŞTINŢE, ABILITĂŢI, ATITUDINI ŞI VALORI

 

2.1.            CURRICULUM, CUNOŞTINŢE ŞI ABILITĂŢI

Specificitatea curriculumului educaţiei globale constă, în principal, în importanţa pe care educatorii şi şcolile care implementează acest proiect o acordă subiectelor care:

·        determină cooperarea internaţională şi sensul responsabilităţii globale;

·        oferă oportunităţi de învăţare diverse referitoare la dimensiunile viitorului;

·        stimulează gândirea critică şi implicarea elevilor în forme neconcondiţionate;

·        conduc la rezultate ce reflectă conexiunea între „CE” şi „CUM” să predai şi să înveţi, dincolo de simpla abordare şi inserare a temelor referitoare la problemele contemporane şi rezolvare a lor în cadrul unor obiecte de studiu. 

Cunoştinţele

frecvent asociate educaţiei globale se subsumează următoarelor concepte:

 

·        Conflictul (investigarea unei varietăţi de conflicte: istorice, contemporane, personale, globale; modalităţi de socluţionare a acestora în maniere non-violente etc.);

·        Pacea ( investigarea păcii atât ca stare, cât şi ca proces; studii de caz: persoane, instituţii, organizaţii care militează pentru promovarea şi instaurarea păcii etc.);

·        Justiţia (respectarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale; statutul de militant şi observator al acestor realităţi);

·        Puterea (puterea, efectele ei, democraţia şi participarea democratică etc);

·        Schimbarea socială şi continuitatea ( investigare proceselor de schimbarea socială, valoarea şi efectele lor la diverse niveluiri: micro şi macro contextuale); 

·        Genul ( investigarea discriminării din perspectivă istorică şi în contex contemporan, evoluţia viitoare a acestui fenomen, micro şi macro perspective);

·        Grupul etnic (discriminarea bazată pe etnicitate; înţelegerea fundamentului istoric, rasismul, xenofobia, violenţa, dimensiuni mricro şi macro contextuale);

·        Ecologia (investigarea problemelor ecologice la nivel local, regional, global; provocări, oportunităţi şi provocări contemporane);

·        Interdependenţa (investigarea impactului deciziilor şi acţiunilor unor grupuri la diferite niveluri; interdependenţa populaţiei bazată pe comunicare şi mediu);  

·        Viitorul (investigarea alternativelor viitorului, a implicaţiilor diverselor opţiuni, a posibilităţilor de conturarea a unei lumi mai sigure).

În general, cunoştinţele trebuie prezentate într-o manieră care să întărească legătura cu realitatea:

·        de la nivelul local la cel global;

·        de la cazul/perspectiva personală la cea colectivă;

·        de la emoţional la raţional.

      Se recomandă ca alegerea subiectelor de dezbatere:

·        să permită analizarea perspectivei temporale tridimensionale a problemei: trecut, prezent, viitor,

·        să determine procesul dezbaterii (să conţină elemente controversate);

·        să determine procese comparative (situaţia problemei în discuţiei aşa cum apare şi în alte ţări);

·        să conţină elemente mutabile capabile de devenire;

·        să determine implicarea necondiţionată.

Abordarea acestor concepte presupune formarea următoarelor abilităţi: 

·        Gândirea critică (abordarea problemelor în mod critic entru recunoaşterea şi respingerea îndoctrinării şi manipulării);

·        Empatia

·        Cooperarea

·        Asertivitatea (capacitatea de comunicare clară într-o manieră non-agresivă);

·        Abilitatea socială (abilitatea de a influenţa procesul de luare a deciziei în baza unor cunoştinţe unanim cunoscute, înmod constructiv şi non-discriminatoriu).

 

2.2.            ATITUDINI ŞI VALORI

Educaţia globală urmăreşte promovarea şi interiorizarea valorilor, ca: respect, libertate, drept, pace, egalitate, solidaritate, prin formarea şi externalizarea unor atitudini de auto-respect, respect pentru ceilalţi, interes pentru probleme globale, abordare critică, implicare şi acţiune constructivă, reponsabilitate socială.

 


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 18:19
 

Revista cu ISSN

Spune NU drogurilor - tipuri de droguri

Principalele tipuri de droguri     1. Haşişul şi marihuana 2. Opiacee 3. Halucinogene 4. Amfetamine 5. Sedative şi somnifere 6. Cocaina 7. Crack-ul 8. Droguri sintetice (designer drugs) - Ecstasy 9. Droguri...

Read more

Horoscopul carierei si banilor pentru lu…

Horoscopul carierei si banilor pentru luna decembrie 2015 Afla horoscopul carierei si banilor pentru luna decembrie 2015 pentru toate zodiile. Un articol detaliat cu previziunile pentru toate zodiile pentru...

Read more

LicArt 2011

Clubul Nouă ne pasă! şi Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului    organizează a 10-a ediţie a Festivalului Naţional de Arte pentru Liceeni LicArt 2011 -secţiunile poezie, fotografie şi teatru-   Regulament LicArt   La concurs pot participa...

Read more

ameliorarea rezultatelor scolare si comb…

AMELIORAREA REZULTATELOR ŞCOLARE ŞI COMBATEREA MEDIOCRITĂŢII PRIN PROIECTE EDUCAŢIONALE EXTRACURRICULARE     Prof. Rusneac Anca-Gheorghina Şcoala cu clasele I-VIII Şugag, Judeţul Alba     Lucrarea prezintă o modalitate de ameliorare a rezultatelor şcolare şi combaterea mediocrităţii prin...

Read more

Graficul desfasurarii concursului pentru…

Graficul desfasurarii concursului pentru acordarea gradatiilor de merit 2013   Vezi graficul desfasurarii concursului pentru acordarea gradatiilor de merit - sesiunea 2013, anexa nr. 1 la metodologie.  

Read more

Ordin privind organizarea si desfasurare…

ORDIN privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat, pentru anul şcolar 2012-2013     În conformitate cu prevederile Legii Educaţiei Naţionale nr.1/2011, În conformitate cu prevederile ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului...

Read more

Concept tipuri si niveluri ale inspectie…

CAPITOLUL I  Concept, tipuri si niveluri ale inspectiei unitatilor de invatamant preuniversitar      SECTIUNEA 1 Conceptul de institutii de educatie. Conceptul de sistem national de invatamant preuniversitar   Art. 1. -     Prezentul regulament reglementeaza...

Read more

EDUCATIA IN SOCIETATEA GLOBALIZATA

EDUCAȚIA ÎN SOCIETATEA GLOBALIZATÃ. CONCEPTELE LIFELONG ȘI LIFEWIDE LEARNING   Alexandra Pepelea, profesor Grup Școlar Tehnic de Transporturi Iași     Opțiunea pentru învãțarea pe tot parcursul vieții înseamnã, în societatea globalizatã de astãzi, acceptarea tuturor...

Read more