Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Educatia rational emotiv comportamentala in cadrul orelor de liceu
Scris de administrator   
Vineri, 08 Iulie 2016 08:45

EDUCAȚIA RAȚIONAL-EMOTIV-

COMPORTAMENTALĂ ÎN CADRUL ORELOR DE LICEU

Prof. ec. Cîrcotă Roxana

Liceul Tehnologic de Marină

Rezumat

Lecţiile care utilizează educaţia raţional – emotiv – comportamentală au la baza activităţi-stimul cum ar fi jocul de rol, biblioterapia, discuţii în grupuri mici, sarcini pentru rezolvarea de probleme, artă, teme scrise.

Realizarea educaţia raţional – emotiv – comportamentală are drept scop: acceptarea proprie persoane, toleranţa scăzută la frustrare, acceptarea celorlalţi. În urma aplicării educaţiei raţional – emotiv – comportamentale în școală elevii vor înțelege că la şcoală este mult mai important să te implici în tot felul de activităţi, să încerci să faci ceva, şi nu neapărat să faci totul perfect, vor înţelege legătura dintre gânduri, emoţii, comportamente, vor reuși să se cunoască mai bine, pe baza punctelor tari şi punctelor slabe pe care şi le autoevaluează sau le sunt descrise de ceilalţi.

Elevii se ridică la cel mai înalt nivel academic atunci când emoţional se simt în siguranţă, încurajaţi şi apreciaţi, într-o atmosferă educaţională bazată pe optimism şi empatie.

Summary

The lessons that uses the rational education - shy - behavioral are based on activities-stimulus such as game role, biblioterapia, discussions in small groups, tasks for problem solving, art, themes written.

The achievement of rational education - shy - behavioral aims to: acceptance of his own people, low tolerance to frustration, acceptance of the others. As a result of the application of rational education - shy - behavior in school students will understand that at school is much more important to get involved in all sorts of activities, to try to do something, and not necessarily to do everything perfect, will understand the connection between the thoughts, emotions, behaviors, they will manage to get to know better, on the basis of the strong and weak points which it assesses itself or they are described by the others.

The Students shall be raised to the highest level academic when the emotional bias is safe and comfortable, encouraged and appreciated in an atmosphere - based on optimism and empathy.

Educaţia raţional – emotiv – comportamentală îşi propune să stimuleze elevii să-şi utilizeze cunoştinţele dobândite în viaţa de zi cu zi, în faţa încercărilor, provocărilor şi schimbărilor pe care inevitabil le vor întâlni de-a lungul vieţii. Prin intermediul acesteia, elevii îşi vor însuşi strategii de rezolvare a problemelor, vor învăţa să-şi controleze emoţiile şi vor dezvolta conduite sociale adecvate, care vor creşte încrederea în sine, perseverenţa, organizarea şi eficienţa în munca de echipă.

Prin educaţia raţional – emotiv – comportamentală se încearcă o flexibilizare a evaluărilor de tip iraţional, schimbarea lor în unele raţionale, prevenirea şi corectarea unor disfuncţii emoţionale şi comportamentale.

Educaţia raţional – emotiv – comportamentală se bazează pe utilizarea acestor concepte :

  • convingerile raţionale susţin gândurile şi emoţiile individului pentru a-l motiva, în vreme ce convingerile iraţionale declanşează emoţii dezadaptative care generează comportamente inadecvate;

  • acceptarea de sine, stima de sine desemnează evaluarea globală a valorii personale, deci îi învaţă pe elevi să se accepte necondiţionat, fără a ţine cont de performanţele personale sau opiniile altora;

  • rezolvarea de probleme presupune înţelegerea consecinţelor atrase de propriile acţiuni şi evaluarea impactului pe care convingerile lor le au asupra comportamentului

  • toleranţa la frustrare presupune cultivarea răbdării şi a efortului susţinut al persoanei în realizarea sarcinilor

  • relaţia dintre propriile gânduri, emoţii şi comportamente rezultă în urma convingerilor proprii despre un eveniment şi nu în urma evenimentului activator.

    Educaţia raţional – emotiv – comportamentală oferă elevilor posibilitatea de a-şi asuma controlul asupra propriei vieţi, prin înţelegerea relaţiilor dintre gânduri, emoţii şi acţiuni. Lecţiile care utilizează acest tip de educație au la baza activităţi-stimul ca jocul de rol, biblioterapia, discuţii în grupuri mici, sarcini pentru rezolvarea de probleme, artă, teme scrise.

    Realizarea educaţia raţional – emotiv – comportamentală are drept scop: acceptarea proprie persoane (elevii trebuie să conştientizeze şi să accepte responsabilitatea pentru trăsăturile şi comporatamentele lor, fără a se evalua ca buni sau răi); toleranţa scăzută la frustrare (elevii trebuie să fie conştienţi de faptul că, uneori, pentru a reuşi ceva, trebuie să facă lucruri neplăcute şi deloc distractive, şi nu este obligatoriu să obţină imediat ceea ce îşi doresc); acceptarea celorlalţi (elevii trebuie să judece şi să caracterizeze pe alţii după comportamentele lor).

    În urma aplicării educaţiei raţional – emotiv – comportamentale în școală elevii vor obţine feedback imediat în urma acţiunilor pe care le întreprind fără a fi criticaţi sau stigmatizaţi, vor participa la activităţi exprimându-se natural şi prin mijloace variate, vor dobândi deprinderi de relaţionare adecvate, vor înţelege legătura dintre gânduri, emoţii, comportamente, vor reuși să se cunoască mai bine, pe baza punctelor tari şi punctelor slabe pe care şi le autoevaluează sau le sunt descrise de ceilalţi.

Elevii trebuie să înteleagă că toţi vor să aibă note mari la toate materiile şi să fie apreciaţi de toţi profesorii, însă, fiind diferiţi, fiecare avem aptitudini în domenii diferite, drept urmare nu putem fi perfecţi. Este important ca elevii să recunoască imposibilitatea atingerii perfecţiunii şi să evite să îşi echivaleze valoarea personală cu performanţa în realizarea sarcinilor. Trebuie să înțeleagă că la şcoală este mult mai important să te implici în tot felul de activităţi, să încerci să faci ceva, şi nu neapărat să faci totul perfect.

Elevii înțeleg mai repede și pot rezolva diverse probleme la diferite obiecte atunci când emoţional se simt în siguranţă, încurajaţi şi apreciaţi, când studiază într-o clasă caracterizată prin optimism şi empatie. Pentru obținerea celor mai bune rezultate, din primii ani de școală, ar trebui încurajaţi să coopereze, să găsească soluţii împreună, să conştientizeze apartenenţa la un grup.

În şcolile în care a fost aplicată educaţia raţional – emotiv – comportamentală, s-a constatat o stare de bine generală, extinsă şi asupra cadrelor didactice, deoarece interesul pentru studiu a crescut și au putut să-şi consolidează unele noţiuni de psihopedagogie privind relaţia cu elevii.

În Romania, au fost constatate o serie de dificultăţi privind aplicarea educaţiei raţional – emotiv – comportamentale în şcoli:

  • Familiaritatea scăzută în purtarea unor discuţii contradictorii, în care elevii să-şi susţină punctele de vedere. Elevii din şcolile româneşti mai degrabă reproduc conţinuturile transmise, în sensul că le acceptă necondiţionat, fără a cere informaţii suplimentare

  • Numărul redus de instrumente de evaluare validate.

  • Programele propuse de autori străini necesită revizuire şi adaptare, deoarece există diferenţe de cultură, ceea ce conduce în mod inevitabil la existenţa unor convingeri ce diferă de la un popor la altul

Cercetările au dovedit că dobândirea abilităţilor de gestionare a emoţiilor, de relaţionare şi empatie, îi feresc pe elevi de pericole precum violenţa şi crima, consumul de droguri, sarcinile nedorite, anorexie, bulimie, depresii. De aceea fiecare instituţie şcolară ar trebui să conceapă propriul demers educative, bazat pe o comunicare autentică şi adaptat mereu nevoilor educative de grup şi individuale.

În concluzie “cadrele didactice au responsabilitatea, alături de familie, de a fi proactivi în crearea unui mediu bazat pe deschidere, onestitate şi acceptare, pentru a veni în întâmpinarea unor personalităţi şi temperamente diferite, bagaje culturale şi familiale diverse”. (Rothbart, Bates, 1998, Kagan, 1992). Este important să înveţe şi să se bucure împreună, într-un climat care să asigure suport pentru toţi elevii. Elevii se ridică la cel mai înalt nivel academic atunci când emoţional se simt în siguranţă, încurajaţi şi apreciaţi, într-o atmosferă educaţională bazată pe optimism şi empatie.

Bibliografie:

  1. Roco Mihaela, Creativitate şi inteligenta emoţională, Ed.Polirom, Iaşi, 2005

  2. Bonchis, E. Psihologia copilului. Editura Universităţii din Oradea, Oradea 2004

  3. Daniel Goleman, Inteligența emoțională, Ed.Curtea Veche, Bucureşti, 2007

  4. Chelcea, S., Un secol de cercetări psihosociologice, Editura Polirom, Iași, 2004

  5. David, D. Tratat de psihoterapii cognitive și comportamentale, Editura Polirom, Iași, 2006


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Google forms un instrument util pentru c…

GOOGLE FORMS, UN INSTRUMENT UTIL PENTRU CADRELE DIDACTICE Profesor Bușcă Alexandru Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari Rezumat: Articolul de față prezintă importanța utilizării instrumentului Google...

Read more

Despre frazeologie si imbinarile de cuvi…

DESPRE FRAZEOLOGIE ŞI ÎMBINĂRILE DE CUVINTE Silvia Baltă, Profesor de limba franceză Şcoala Gimnazială „Maria Rosetti”, Bucureşti Nu de puţine ori folosim în vorbire sau...

Read more

Lectura si rolul ei in dezvoltarea intel…

LECTURA ŞI ROLUL EI ÎN DEZVOLTAREA INTELECTUALĂ A COPILULUI   Învăţătoare Nevodenszki Sorina ,,Şcoala cu clasele I-VIII  Sânandrei”, Jud. Timiş     ,,Oricât de simple şi uşoare ar părea aceste poveşti, ele, nasc, fără îndoială, între...

Read more

Trecere in revista a textelor semnificat…

PARTEA III Trecere în revistă a textelor semnificative SF pentru copii şi adolescenţi   Introducere Toţi partenerii în proiect au fost rugaţi să selecteze 10-20 de texte SF pentru copii şi adolescenţi care au...

Read more

Managementul proiectelor

MANAGEMENTUL PROIECTELOR   prof. Ciucă Cristina  Şcoala cu clasele I – VIII    Bâsca – Chiojdului, Com. Chiojdu,  Jud. Buzău   Dinamica schimbărilor ştiinţifice, culturale, sociale etc, a impus la nivel de management educaţional adaptări...

Read more

Obiective turistice din Salaj

Obiective turistice din Salaj

 OBIECTIVE TURISTICE DIN SǍLAJ   Cosma Camelia Veronica Liceul de Artã „Ioan Sima”, Zalãu       (In county Sãlaj there are many touristic zone such as: „Meseş-Plopiş”, ”Silvania”, „Almaş-Agrij”, „Someş” which are very interesting because contain...

Read more

Curriculum la decizia scolii si invatare…

CURRICULUM LA DECIZIA ŞCOLII ŞI ÎNVĂŢAREA DE CALITATE LA DISCIPLINA MATEMATICĂ    Profesor Păduraru Constantin Eugen Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău            Rezumat          Articolul de specialitate propus urmăreşte să evidenţieze...

Read more

Identitate memorie si fictiune in litera…

IDENTITATE, MEMORIE ŞI FICŢIUNE ÎN LITERATURA CONCENTRAŢIONARĂ, NICOLAE STEINHARDT, JURNALUL FERICIRII Prof. Boza Mirela-Ionela Jurnalul fericirii, „operă postumă, se alătură altora – prea puţine în literatura română –...

Read more