Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Evaluarea in contextul invatarii integrate
Scris de mihaiela lazar   
Duminică, 08 Octombrie 2017 16:48

EVALUAREA ÎN CONTEXTUL ÎNVĂȚĂRII INTEGRATE

Prof. Macarie Cristina,

Liceul Vocațional Pedagogic ,,Mihai Eminescu” Tîrgu Mureș

Evaluarea este un proces didactic complex, integrat structural şi funcţional în activitatea desfășurată în cadrul grădiniţei, având ca scop măsurarea şi aprecierea cunoştinţelor, priceperilor, deprinderilor și abilităților dobândite de către copii în contextul învățării integrate.

Evaluarea trebuie să fie în interacțiune și interrelaționare cu predarea și învăţarea, conducând atât la ameliorarea și îmbunătăţirea lor continuă, cât și a performanţelor obținute de către copii. Pentru realizarea acestora este necesară respectarea anumitor principii și rigori psihopedagogice:

· Proiectarea didactică trebuie să fie centrată pe obiective și să abordeze activitatea didactică în mod complex, ca activitate de predare-învățare-evaluare;

· Formularea unui număr de întrebări, a unor sarcini și cerințe de îndeplinit care să permită verificarea cunoştinţelor esenţiale deținute de către copii.

· Evaluarea trebuie concepută şi prezentată copiilor ca fiind ceva firesc, nu o sancţiune, stimulându-i pe aceștia să înveţe.

Strategiile de evaluare utilizate în cadrul învățământului preșcolar sunt următoarele:

Evaluarea iniţială constă în aprecierea nivelului general al dezvoltării copilului la intrarea în grădiniţă sau în momentul integrării lui în diferite categorii de vârstă ale preşcolarităţii. Constituie o premisă determinantă în proiectarea demersului didactic şi o condiţie a reuşitei acesteia.

Evaluarea continuă (formativă sau de progres) se regăsește în derularea tuturor activităţilor din cadrul grădiniţei. Aceasta poate fi realizată prin intermediul:

- observării continue a comportamentului copiilor, a surprinderii reacţiilor pe care ei le au la solicitări diverse, a semnalării progreselor pe care le obţin prin trecerea de la o sarcină la alta;

- recompensării succeselor pe care copiii le obţin în învăţare, prin formule de genul: „bravo!”, „foarte bine!”;

- sprijinirii și încurajării copiilor pentru depăşirea anumitor obstacole şi dificultăţi de învăţare prin formulele: „se poate şi mai bine!”, „mai încearcă o dată!”

Evaluarea sumativă intervine de obicei, la finalul unei componente tematice care se desfăşoară pe o durată mai marte de timp sau la sfârşitul semestrului, când sunt revizuite cunoştinţele, priceperile, deprinderile și abilităţile dobândite în acel interval, cu scopul explicit al întăririi şi stabilizării noilor comportamente achiziţionate.

Evaluarea în contextul învăţării integrate trebuie concepută/proiectată și derulată astfel încât:

- să urmărească progresul copilului în raport cu el însuşi; progres care trebuie monitorizat cu atenţie, înregistrat, comunicat şi discutat cu părinţii, cu o anumită periodicitate;

- să constituie un mijloc de stimulare a participării copiilor la activitate și un mod suportiv de încurajare a performanţei bazată pe criterii clar formulate, punând accent mai mult pe ceea ce copilul a realizat bine şi mai puţin pe eşecuri sau greşeli, tocmai pentru a-i da mai multă încredere în sine.

O evaluare eficientă trebuie să vizeze următoarele aspecte: observarea sistematică a copiilor în diferite momente ale programului zilnic pentru a stabili nivelul de dezvoltare a copilului în toate domeniile cunoașterii; dialogul cu părinţii copilului etc.

Între metodele de evaluare utilizate în învăţământul preşcolar, predomină metodele alternative de evaluare, fără a fi excluse cele clasice. Dintre metodele alternative de evaluare pot fi utilizate: observarea sistematică a activităţii şi comportamentului copiilor în timpul activităţii didactice, portofoliul, proiectul, investigația, autoevaluarea.

Comunicarea rezultatelor evaluării, copiilor și părinților, are un rol important deoarece: stimulează interesul copilului pentru a veni la grădiniţă; evită formarea unui tip de judecată socială bazată pe etichetare; ajută copilul să îşi formeze o imagine corectă despre sine.

Bibliografie:

 

Tomşa, Gh., Chelaru, M., Ilade, C., Iurea, C., Mălureanu, F., Ştefănescu, C., Tomşa, R, Psihopedagogie preşcolară şi şcolară, Editura Coresi, Bucureşti, 2005.

Ultima actualizare în Sâmbătă, 21 Octombrie 2017 16:51
 

Revista cu ISSN

Educatia si softul educational

EDUCAŢIA ŞI SOFTUL EDUCAŢIONAL             Profesor Păduraru Constantin Eugen Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău            Rezumat:          Articolul de specialitate propus prezintă impactul deosebit pe care îl are softul...

Read more

Roluri ale profesorului

ROLURI ALE PROFESORULUI   Prof. Maghiar Adina Şcoala cu clasele I-VIII „Arany Janos”, Salonta   Pentru a rezolva problemele actuale ale conducerii cu succes a procesului educaţional, profesorul trebuie format adecvat şi în sens managerial....

Read more

Mijloace de invatamant folosite in proce…

MIJLOACE DE ÎNVĂŢĂMÂNT FOLOSITE ÎN PROCESUL DIDACTIC AL PREDĂRII BIOLOGIEI Prof. Dobrin Valentina Colegiul Naţional “ Calistrat Hogaş “ Tecuci Rezumat: Mijloacele de învăţământ ajută la transmiterea unor cunoştinţe, la formarea...

Read more

Studiul compatibilitatii electromagnetic…

Studiul compatibilitatii electromagnetice in sisteme electrice

STUDIUL COMPATIBILITĂŢII ELECTROMAGNETICE ÎN SISTEME ELECTRICE     Prof. Drd. Ing. LILIANA CÎMPAN, Colegiul Tehnic „Iuliu Maniu” Şimleu Silvaniei     Rezumat             Activităţile umane, dar în mod special activitatea industrială, dau naştere la numeroase forme de poluare a...

Read more

ROLUL LECTURII

ROLUL LECTURII ÎN DEZVOLTAREA PERSONALITÃŢII COPILULUI CÃLÃTORIE SPRE INIMÃ ŞI MINTE ...   Prof. Popescu Ileana - Alina (limba si literatura românã) Şcoala”Arhitect T. T. Socolescu”, com. Pãulesti, Judetul Prahova     Literatura – „scop absolut...

Read more

Planificare model pentru geografie invat…

Planificare model pentru geografie invatamant special   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model...

Read more

Formular de aplicatie pentru proiecte ca…

                                                                                          Nr. MECTS: ..................................................... Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului   FORMULAR DE APLICAŢIE* pentru proiectele ce vor fi cuprinse în Calendarul Activităţilor Educative 2013     *Proiectul va conţine doar formularul de...

Read more

Considerations methodologiques sur l ens…

CONSIDÉRATIONS MÉTHODOLOGIQUES SUR L’ENSEIGNEMENT DU FRANÇAIS EN CLASSE PRÉPARATOIRE   Profesor Popescu Mihaela Colegiul ,,Gheorghe Tătărescu” Rovinari   Le présent article a pour objectif principal de présenter quelque considérations méthodologiques sur l’ enseignement du français en...

Read more