Univers de copil

A+ R A-


Istoricul tramvaiului in lume

Istoricul tramvaiului in lume

Inventatorul tramvaiului este francezul Loubat. Acesta, solicitat de americani, construieste in 1842 la New York prima linie de tramvai din lume. In scurta vreme, tramvaiul castiga foarte multi adepti, devine din ce in ce mai rentabil, astfel incat acest mijloc de transport avea sa fie extins si in alte orase americane. La data respectiva, tractiunea se facea cu ajutorul cailor si pe distante destul de mici.

Prima tara din Europa unde s-a inrodus tramvaiul a fost Franta, care in 1854 ii solicita lui Loubat sa construiasca si in Paris, de-a lungul Caii Debilly, prima linie de tramvai, cunoscuta sub denumirea de “Cale ferata americana”. Cu toate avantajele certe pe care le prezenta tramvaiul in New York, in Franta insa acest mijloc de transport in comun s-a generalizat foarte lent. Asa se face ca pana in 1873 doar la Paris si la Lille erau instalate un numar redus de linii de tramvai cu tractiune animal. In schimb, alte tari, ca de exemplu, Belgia, Germania, Anglia, au adoptat noul sistem de transport cu mai multa convingere. In Anglia, catre 1860, societatea Americana “American Train” instala primele linii la Londra, pentru ca peste cativa ani, capital britanica sa fie impanzita de o intinsa retea de linii de tramvai. La primele sale inceputuri, si in Europa tractiunea se facea tot cu ajutorul cailor, sistem foarte greoi, care prezenta o multime de inconveniente, astfel ca in 1881, pe cateva strazi ale Berlinului si-au facut aparitia primele tramvaie electrice din lume. Tramvaiul de peste 120 de ani se deosebea de cel de astazi atat prin dimensiuni, cat si prin faptul ca era alimentat cu curent electric electric exclusiv prin sinele metalice. Lipsit de firul aerian si troleu, circula doar pe distante modeste, respectiv 2.5 km. Unicul sau vagon, care mai poate fi admirat si azi la un muzeu din Berlin, transporta maximum 26 de persoane. Nu-i cunoastem cu exactitate viteza, insa trebuie sa fi fost destul de modesta, daca tinem seama de faptul ca politia berlineza fixase ca limita maxima de viteza urbana 20 km pe ora.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Se muta circul

Se muta circul

Se muta circul   Va oferim spre lectura poezia “Se muta circul” scrisa de Marin Sorescu.   Se muta circu-n alta circa. Un elefant c-un leu in carca Trece solemn pe strada mare Iar leul tine-o...

Retina si examenul fundului de…

Retina si examenul fundului de ochi

  Retina si examenul fundului de ochi   Cel putin o data pe an nu ar strica sa mergeti la un medic oftalmolog pentru un control. Nu uitati de examenul numit “fund de...

Nestematele verii

Nestematele verii

Nestematele verii de Elena Dragos   Vara a sosit. Sa ne veselim si sa ne bucuram impreuna. Vezi versurile poeziei “Nestematele verii” de Elena Dragos.   Sa vii cu mine-n zmeuris de munte, Sa adunam...

Poezii de iarna Victor Tulbure

Poezii de iarna Victor Tulbure

Poezii de iarna - Victor Tulbure   Va oferim spre lectura doua poezii de iarna scrise de Victor Tulbure intitulate sugestiv: Zurgalai si Zapada.   Zurgalai   Sus, in munti, sunand, Rasunand in vai, Se aude bland Zvon de...

Cantec pentru puiul de cuc

Cantec pentru puiul de cuc

Cantec pentru puiul de cuc   Va oferim spre lectura poezia “Cantec pentru puiul de cuc” scrisa de Victor Tulbure.   Vino, somnule, sa-mpresuri Crangurile date-n floare S-adormi cintezi, mierle, presuri Si duioasa lor cantare.