Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Managementul schimbarii in organizatie
Duminică, 08 Mai 2011 16:31

MANAGEMENTUL SCHIMBĂRII ÎN ORGANIZAŢIE

 

prof. Ciucă Cristina,

Şcoala cu clasele I – VIII Bâsca – Chiojdului, Com. Chiojdu,  Jud. Buzău

 

Schimbarea la nivel organizaţional presupune realizarea unor modificări profunde esenţiale ale organizaţiei.

Exemplu: - la nivelul misiunii, viziunii, modalitatea de organizare a activităţii didactice, a tehnicilor educaţionale.

Schimbarea organizaţională corespunde în general unei orientări noi, unei orientări radicale şi fundamentale privind modalităţile prin care o instituţie urmează să-şi desfăşoare activitatea şi cu implicaţii directe, esenţiale asupra membrilor săi.

Managementul unei schimbări în organizaţie se referă la ansamblul de activităţi specifice desfăşurate de un manager astfel încât acesta să-şi orienteze angajaţii în procesul de implementare al schimbării pentru îndeplinirea misiunii şi atingerea finalităţilor propuse.

Schimbările pot fi planificate sau replanificate deci sunt dificil de gestionat pentru că ele intervin aleator şi efectele lor sunt greu de anticipat.

Schimbările planificate pot fi implementate cu succes în cazul respectării următoarelor etape:

1.      identificarea problemei şi stabilirea obiectivelor schimbării;

2.      culegerea informaţiilor despre problema respectivă;

3.      sintetizarea şi analiza informaţiilor;

4.      reformularea problemei ţinând cont de informaţiile obţinute;

5.      realizarea planului de acţiune pentru implementarea schimbării;

6.      aplicarea planului sau desfăşurarea propiu-zisă a acţiunii de schimbare

7.      evaluarea acţiunii implementate.

În ultima perioadă se vehiculează şi este frecvent aplicată ideea organizaţiei şcolare aflate într-o continuă schimbare care să faciliteze dezvoltarea permanentă a şcolii.

 

Caracteristici ale schimbării la nivelul organizaţiei şcolare

1.                     schimbarea este un proces de învăţare care implică noi modalităţi de gândire şi de comportament

2.                     schimbarea este un proces şi nu un eveniment

3.                     schimbarea necesită timp

4.                     schimbarea poate fi derutantă şi chiar dureroasă

 

Schimbarea presupune:

-         asumarea de riscuri

-         efort prelungit

-         stres

-         conflicte

-         fenomene de rezistenţă

Pentru implementarea unei schimbări eficiente se recomandă respectarea unor condiţii:

-         explicarea şi precizarea clară a scopului schimbării

-         stabilirea unor obiective realiste care să fie în concordanţă cu resursele şi necesităţile membrilor organizaţiei;

-         stimularea motivaţiei angajaţilor pentru schimbare;

-         stimularea dorinţei de perfecţionarea;

-         valorificarea eficientă a resurselor în procesul de schimbare, accentul căzând pe resursa umană;

-         evaluarea permanentă a proceselor de schimbare şi chiar introducerea unor noi sisteme de monitorizare.

În organizaţiile şcolare condiţiilor generale amintite anterior li se adaugă:

1.                    stimularea comunicării la nivelul grupului chiar cu deschiderea a noi mijloace de comunicare,

2.                    stimularea participării în procesul de management,

3.                    accentuarea elementelor formative la nivelul resursei umane (schimbarea mentalităţii, atitudinilor, concepţiilor) pentru că altfel se ajunge la o schimbare superficială,

4.                    motivarea angajaţilor prin stimularea creativităţii, inovaţiei, recunoaşterea dreptului de a greşi.

Accentuarea unei schimbări în cadrul unei organizaţii presupune ca managerul să faciliteze înţelegerea următoarelor principii:

-         schimbarea este acceptată atunci când ea este înţeleasă de membrii grupului;

-         schimbarea este acceptată când ea nu ameninţă siguranţa angajaţilor,

-         schimbarea este acceptaă dacă ea rezultă în urma unor principii impersonale şi nu în urma unor decizii personale subiective,

-         schimbarea este acceptată dacă ea urmează unei serii de schimbări care au avut succes,

-         schimbarea este acceptată dacă urmează după o schimbarea acceptată de organizaţie şi nu după refuzul alteia,

-         dacă cel care are iniţiativa este proaspăt numit în funcţie sau acceptă cel mai uşor cel care este proaspăt în funcţie,

-         schimbarea este bine acceptată dacă membrii organizaţiei sunt pregătiţi pentru implementarea acesteia,

-         Sshimbarea este bine acceptată dacă există în plan de management în remedierea barierelor din calea schimbării.

Bariere:

-         interesul personal redus;

-         înţelegerea proastă a procesului de schimbare ca urmare a unor deficienţe de comunicare;

-         perceperea diferită a schimbării datorită diferenţelor interindividuale;

-         rezistenţa faţă de schimbare (teamă de pierdere a controlului);

-         neîncrederea în cei care iniţiază schimbarea.

 

Bibliografie
1. Cojocariu, V. M., Introducere în managementul educaţiei, Bucureşti: E.D.P., 2004
2. Cojocariu, V., M., Educaţie pentru schimbare şi creativitate, Bucureşti:E.D.P., 2003
3. Cristea, S., Dicţionar de pedagogie, Grupul Editorial Litera, Litera Internaţional; Chişinău-Bucureşti, 2000

 

Ultima actualizare în Duminică, 08 Mai 2011 16:47
 

Revista cu ISSN

Efectul Prometeu si deficientele unei cu…

EFECTUL PROMETEU ŞI DEFICIENŢELE UNEI CULTURI POPULARE   Prof. Maghiar Adina S08 „Arany Janos”, Salonta               În lumea istorică există o ortogeneză a culturilor care se constituie într-o teorie a culturilor şi care...

Read more

Cultura francofona

CULTURA FRANCOFONĂ prof. Drăgian Ana-Elena Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuşi’’ Oradea Producţia culturală francofonă este extrem de bogată şi diversă. Desfăşurarea sa în ansamblul spaţiului francofon, dar şi în...

Read more

Proiect - Gandeste-te la viitorul tau! C…

Proiect - Gandeste-te la viitorul tau! Citeste

UN PROIECT CARE II APROPIE PE ELEVI DE CARTE:   GÂNDEŞTE-TE LA VIITORUL TAU! CITEŞTE!   prof. Ciucă Cristina Şcoala cu clasele I – VIII Bâsca – Chiojdului, Com. Chiojdu, Jud. Buzău       Motto: «Cartea...

Read more

Conturi consolidate

CONTURI CONSOLIDATE   Prof. Cîrcotă Roxana Grup Şcolar Industrial de Marină Galaţi   Rezumat Conturile consolidate reprezintă documentele ce vizează situaţia şi rezultatele unei societăţi mamă, ţinând cont de legăturile cu celelalte societăţi ale unui ansamblu...

Read more

Reteaua scolara

REŢEA ŞCOLARĂ     Ca “parte a sistemului  de educaţie”, sistemul  de învăţământ cuprinde “reţeaua organizaţiilor şcolare” determinată în plan pedagogic şi juridic, în contextul unor “servicii publice” dorite a fi deschise  şi...

Read more

Educatia formala

EDUCATIA FORMALA   O definitie a  educatiei formale a fost data de  catre Philip Coombs, conform careia educatia formala este “sistemul educational structurat ierarhic si gradat cronologic, pornind de la scoala primara...

Read more

Studiu asupra efectelor constructive si …

 STUDIU ASUPRA EFECTELOR CONSTRUCTIVE ŞI/SAU DESTRUCTIVE ALE CONFLICTULUI   Raluca-Nicoleta Iancău, Profesor limba şi literatura română Colegiul Naţional de Informatică Gr. Moisil - Braşov, Braşov   Articolul este urmarea unui studiu efectuat într-un mediu formal...

Read more

Studiu privind implicarea parintilor in …

STUDIU PRIVIND IMPLICAREA PĂRINȚILOR ÎN ACTIVITĂȚILE EXTRACURRICULARE Prof. înv. primar, Vâneață Gabriela Şcoala Gimnazială Sf. Nicolae Tg-Jiu, Gorj Părinții asteaptă prea...

Read more