Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Noile tehnologii valorificate in predarea limbii si literaturii romane
Scris de mihaiela lazar   
Sâmbătă, 08 August 2020 11:25

 

NOILE TEHNOLOGII VALORIFICATE ÎN PREDAREA LIMBII ȘI LITERATURII ROMÂNE

Mocan Nicoleta, profesor limba română,

Școala Gimnazială Nr. 1 Săcădat

Ultimele două decenii au transformat tehnologia informaţiei şi comunicării (T.I.C.) dintr-un produs destinat unui număr restrâns de indivizi, datorită costurilor ridicate de achiziţie şi a dimensiunilor relativ mari, într-un instrument prezent tot mai mult în viaţa profesională şi personală a oamenilor. Avantajele T.I.C. nu sunt deloc de ignorat, fapt care a atras răspândirea rapidă în activităţi educaţionale, fie ele formale sau non-formale.

Scopul introducerii T.I.C. este acela al îmbunătăţirii şi chiar al restructurării modului de predare-învăţare-evaluare prin adaptarea curriculumului fiecărei discipline la cerinţele societăţii informatizate.

Oportunitatea utilizării tehnologiilor

Voi încerca să prezint aici câteva dintre principalele tehnologii care se pot utiliza, cu succes, în cadrul orelor de limba și literatura română.

Cele mai importante tipuri de instrumente T.I.C. sunt:

- Bazele de date: sunt instrumente prin care se colectează şi organizează informaţii despre anumite subiecte pentru a facilita accesul persoanelor interesate. Deşi baze de date au existat cu mult timp înainte de apariţia tehnologiilor digitale, doar odată cu introducerea acestora s-a atins un nivel de accesibilitate şi eficienţă care să conducă la generalizarea utilizării lor.

- Instrumentele de procesare a informaţiei (audio, video, imagini, text): fac parte din programele cele mai întrebuinţate, atât de către utilizatori profesionali cât şi de cei cu scop recreativ. Ele permit crearea de noi conţinuturi sau rearanjarea unora deja existente.

- Reţele de socializare online: sunt aplicaţii care facilitează întâlnirea în spaţiul virtual a unor persoane care de obicei împărtăşesc interese comune. Răspândite începând cu primul deceniu al secolului al XXI- lea, ele au devenit foarte repede fenomene de masă. Într-un timp relativ scurt cele mai mari reţele au atins sute de milioane de utilizatori şi continuă să se dezvolte în ciuda controverselor care le-au însoţit expansiunea.

- Reţelele profesionale: sunt o variantă particulară a reţelelor de socializare care se concentrează pe aspecte ce ţin de un anumit domeniu de activitate. Existenţa lor poate fi susţinută de o platformă dedicată (ex. LinkedIn, Yammer) sau prin adaptarea unui serviciu cu caracter general (ex. listă discuţii).

- Instrumentele de promovare şi autopromovare: au o valoare specială. Scopul lor este de a difuza informaţia într-o formă uşor accesibilă, scoțând în evidenţă calităţile celui care le utilizează.

- Instrumentele de comunicare: simple sau complexe, sincrone sau asincrone, gratuite sau plătite, sunt unele dintre cele mai apreciate facilităţi oferite de noile tehnologii. Ele au revoluţionat modul de comunicare prin reducerea dramatică a costurilor şi disponibilitatea lor în aproape orice colţ al lumii.

- Instrumentele de evaluare şi autoevaluare: a serviciilor oferite sunt percepute ca unul dintre cele mai utile instrumente pe care T.I.C. le-a promovat. Uşurinţa cu care ele pot fi dezvoltate, costurile relativ scăzute de a le aplica şi interpretarea lor aproape instantanee le-au transformat din nişte instrumente greoaie care necesitau multe ore de muncă, în instrumente utile pentru a scoate informaţia relevantă în maniera predilectă de a porni sau monitoriza procesul didactic.

Conform documentului Comisiei Europene, competenţa digitală este una dintre cele opt competenţe cheie şi constă în utilizarea tehnologiilor multimedia pentru a regăsi, a stoca, a crea, a prezenta, a utiliza şi a schimba informaţii. După UNESCO, a fi familiarizat cu tehnologiile şi cu mijloacele multimedia înseamnă a avea o suită de abilităţi precum: selectarea instrumentelor adecvate, operarea cu echipamente şi aplicaţii, utilizarea lor pentru a gestiona, analiza, integra, evalua şi crea informaţii, într-o diversitate de forme.

Majoritatea elevilor dețin deja tehnologia necesară în activităţi de învăţare ce implică folosirea unor instrumente digitale precum: computer, telefoane cu cameră foto şi posibilităţi de utilizare ca: reportofon, cameră foto digitală, cameră video, iPod etc. Elevii au unele competenţe necesare pentru utilizarea acestor dispozitive, însă ei nu le folosesc în mod organizat şi, de cele mai multe ori, din păcate, numai pentru distracţie.

Profesorii trebuie să valorifice competenţele şi experienţele anterioare ale elevilor în folosirea T.I.C. în vederea integrării activităţilor interactive moderne în lecții. Tot profesorii au menirea de a-i face conştienți pe toți elevii de competenţele T.I.C. pe care aceştia le au, și de a-i determina să le utilizeze în cadrul unor activităţi de învăţare ce folosesc instrumente T.I.C. .

Integrarea instrumentelor T.I.C. în procesul de predare-învăţare-evaluare implică împărţirea activităţilor care permit sau favorizează utilizarea T.I.C. în câteva mari categorii, şi anume:

a) Surse de informare şi documentare

b) Prezentări

c) Publicaţii digitale

d) Aplicaţii multimedia

e) Biblioteci şi muzee virtuale

f) Dicţionare şi enciclopedii

g) Comunicare on-line

h) Portaluri web

i) Platforme colaborative

j) Aplicaţii pentru evaluare

Bibliografie:

ANGHEL, T., Instrumente Web 2.0 utilizate în educaţie. Ed. Albatros, Cluj-Napoca, 2008

BRUT, M., Instrumente pentru E-learning. Ghidul informatic al profesorului modern. Ed. Polirom, Bucureşti, 2006

 

Revista cu ISSN

Dezvoltarea capacitatilor intelectuale p…

DEZVOLTAREA CAPACITĂȚILOR INTELECTUALE PRIN INTERMEDIUL ACTIVTĂȚILOR MATEMATICE ÎN GRĂDINIȚĂ Ed. Portik Laura Grădiniţa P. P. Nr. 1 Reghin Rezumat ...

Read more

Despre-expresiile-idiomatice

DESPRE EXPRESIILE IDIOMATICE Profesor Silvia Baltă, Şcoala Gimnazială „Maria Rosetti”, Bucureşti Studierea expresiilor idiomatice se realizează în cadrul frazeologiei, disciplină de sine stătătoare al...

Read more

Integrarea copiilor cu deficiente in sco…

INTEGRAREA COPIILOR CU DEFICIENȚE ÎN ȘCOALA ROMÂNEASCĂ, REALITATE SAU FICȚIUNE?   Prof. de psihopedagogie specială Martinconi Noemi, Centrul Școlar Pentru Educație Incluzivă ,,Alexandru Roșca Lugoj”   Societatea este în continuă schimbare, totul evoluează într-un ritm mai...

Read more

Studiul compatibilitatii electromagnetic…

Studiul compatibilitatii electromagnetice in sisteme electrice

STUDIUL COMPATIBILITĂŢII ELECTROMAGNETICE ÎN SISTEME ELECTRICE     Prof. Drd. Ing. LILIANA CÎMPAN, Colegiul Tehnic „Iuliu Maniu” Şimleu Silvaniei     Rezumat             Activităţile umane, dar în mod special activitatea industrială, dau naştere la numeroase forme de poluare a...

Read more

Analiza tranzitorie pe forme hibride de …

ANALIZĂ TRANZITORIE PE FORME HIBRIDE DE DELICVENȚĂ JUVENILĂ SECȚIUNE ARGUMENTATIVĂ Prof. educator Mureșan-Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse și Documentare privind Educația Incluzivă/ Integrată, Cluj- Napoca Rezumat: Contracararea subculturii...

Read more

Sarbatori si obiceiuri taranesti Cununa

Sarbatori si obiceiuri taranesti Cununa

Sarbatori si obiceiuri taranesti - Cununa Dintre numeroasele obiceiuri legate de muncile agricole face parte si cel numit “Cununa”, “Buzduganul” sau “Crucea”, care marcheaza sfarsitul secerisului. Dainuie din vechime, in forme...

Read more

Educatia Globala context scop si obiecti…

EDUCAŢIA GLOBALĂ  - REPERE METODOLOGICE -     CONTEXT   1.1.            GLOBALIZAREA, EDUCAŢIA  ŞI EDUCAŢIA GLOBALĂ Ca rezultat al legăturilor de cooperare şi interdependenţă dintre şări, lumea în care trăim a evoluat într-un singur sistem social. Relaţiile...

Read more

Despre frazeologie si imbinarile de cuvi…

DESPRE FRAZEOLOGIE ŞI ÎMBINĂRILE DE CUVINTE Silvia Baltă, Profesor de limba franceză Şcoala Gimnazială „Maria Rosetti”, Bucureşti Nu de puţine ori folosim în vorbire sau...

Read more