Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


PREDAREA INTEGRATA LA CLASELE I-IV
Miercuri, 08 Aprilie 2009 02:00

PREDAREA INTEGRATÃ

LA CLASELE I-IV

 

Inst. Nicolau Mariana

Şcoala cu Clasele I-VIII Gherãesti, jud. Neamt

 

 

Problemele concrete de viatã, ce trebuie rezolvate zi de zi, au un caracter integrat si nu pot fi solutionate decât apelându-se la cunostinte, deprinderi, competente ce nu sunt încadrate în contextul strict al unui obiect de studiu.

Pentru ca elevii zilelor noastre sã facã fatã solicitãrilor lumii contemporane, trebuie sã le formãm capacitatea de a realiza transferuri rapide si eficiente între discipline, de a colecta, sintetiza si de a pune la lucru împreunã cunostintele dobândite prin studierea disciplinelor scolare.

Dacã succesul scolar este dat de performanta elevului în cadrul contextelor disciplinare, succesul în viata personalã, profesionalã si socialã este dat tocmai de capacitatea de a iesi din tiparul unei discipline si de a realiza conexiuni si transferuri rapide între discipline, pentru solutionarea problemelor ivite.

Curriculum-ul integrat presupune o anumitã modalitate de predare si o anumitã modalitate de organizare si planificare a instruirii si produce o inter-relationare a disciplinelor sau obiectelor de studiu, astfel încât sã se rãspundã nevoilor de dezvoltare ale elevilor.

Nivelurile integrãrii curriculare sunt monodisciplinaritatea si pluridisciplinaritatea (multidisciplinaritatea).

Monodisciplinaritatea este centratã pe obiectele de studiu independente, pe specificitatea acestora, promovând suprematia disciplinelor formale.

Pentru a exemplifica acest model de abordare integratã, voi face referire la disciplina limba si literatura românã, disciplinã în cadrul cãreia se poate aplica monodisciplinaritatea cu usurintã, deoarece se pot îmbina, în cadrul aceleiasi lectii, elemente de citire/lecturã, cu elemente de comunicare si/sau de constructie a comunicãrii.

La clasa a IV-a, în studierea textului ,,tara de dincolo de negurã”, dupã Mihail Sadoveanu (ora a doua – plan de idei), am aplicat abordarea monodisciplinarã, formulând sarcini de genul:

Ø Cititi primul fragment din text

Ø Explicati termenii urmãtori: a scânteia, pâclã, negurã.

Ø Selectati din acest fragment un cuvânt monosilabic si unul trisilabic.

Ø Alegeti: verbele la timpul trecut (grupa I) si verbele la timpul prezent (grupa a II-a). Treceti-le apoi la celelalte timpuri.

Ø Scrieti familia lexicalã a cuvântului pãdure.

Ø Explicati folosirea cratimei în scrierea cuvintelor: n-o, de-acu, cã-i.

Ø Gãsiti în primul fragment un verb ce poate fi transformat în substantiv.

Pluridisciplinaritatea se referã la situatia în care o temã ce apartine unui anumit domeniu este supusã analizei din perspectiva mai multor discipline, acestea din urmã pãstrându-si neschimbatã structura si rãmânând independente unele în raport cu celelalte.

 

Exemplu de abordare multidisciplinarã a continuturilor:

Tema: ,,IARNA”

Clasa: a II-a

 

Unitãti de învãtare:

Limba si literatura românã: Propozitia. ,,Iarna”

Matematicã: Adunarea si scãderea numerelor 0-100

Cunoasterea mediului: Fenomene ale naturii

Abilitãti practice: Activitãti cu materiale sintetice. Hârtia

 

Continuturi:

Limba si literatura românã: ,,La sãnius”, de I. Agârbiceanu- analiza textului

Matematicã: ,,Adunarea si scãderea cu trecere peste ordin”- exercitii si probleme

Cunoasterea mediului: ,,Anotimpurile si vietuitoarele”

Abilitãti practice: decupare dupã contur si lipire. ,,Pãdure de brazi, iarna”

Tipul lectiei: de consolidare a cunostintelor

 

Obiective-cadru:

Limba si literatura românã: III. Dezvoltarea capacitãtii de receptare a mesajului scris

Matematicã: IV. Dezvoltarea interesului si a motivatiei pentru studiul si aplicarea matematicii în contexte variate

Cunoasterea mediului: III. Formarea unei atitudini pozitive fatã de mediul înconjurãtor, prin stimularea interesului fatã de pãstrarea unui mediu echilibrat si exersarea unor deprinderi de îngrijire si ocrotire a acestuia

Abilitãti practice: III. Dezvoltarea capacitãtii de cooperare în scopul realizãrii unui produs

 

Obiective operationale:

O1: sã citeascã textul;

O2: sã descopere cuvintele cu înteles opus;

O3: sã completeze propozitiile cu semne de punctuatie potrivite;

O4: sã efectueze exercitiile date într-un ritm alert;

O5: sã compunã o problemã dupã un exercitiu dat;

O6: sã recunoascã animalele care hiberneazã;

O7: sã realizeze, din hârtie, prin decupare si lipire, lucrarea;

O8: vor pãtrunde afectiv si spiritual în atmosfera anotimpului de iarnã.

 

Resurse:

A. Bibliografice:

1. oficiale – Curriculum National”

2. metodico – didactice - ,,Metodica limbii române în învãtãmântul primar”, Ilinca Anton, Bacãu, Ed. Grigore Tãbãcaru

B. Metodologice:

1. strategia didacticã: semidirijatã, inductiv-deductivã

2. metode si procedee: conversatia, exercitiul, explicatia, problematizarea, jocul didactic

3. forme de organizare: frontalã, pe grupe de câte 4 elevi, individualã

4. mijloace didactice: fise, planse, hârtie coloratã, foarfece, lipici, calculator

C. Temporale: 45 minute

Forme si tehnici de evaluare: evaluare reciprocã, observare sistematicã

 

Continuturi si sarcini de învãtare:

  • Prezentarea în Power Point ,,Frumusetile iernii”
  • Scurtã conversatie despre ceea s-a vizionat si le-a plãcut elevilor
  • Enumerarea unor semne ale iernii
  • Limba si literatura românã (10 min.)

- citirea textului ,,La sãnius” în lant si selectiv

- formularea unor întrebãri si rãspunsuri - activitate pe douã grupe, sub formã de concurs

- completarea pe fisa de lucru a antonimelor cuvintelor date

- scrierea semnelor de punctuatie potrivite

- joc didactic: ,,Propozitia ascunsã”- transformarea unei propozitii date în propozitii interogative si exclamative

  • Matematicã: (5 min.)

- rezolvarea sarcinii jocului ,,Sportiv pe schiuri, dar si matematician”- verificarea rezultatului colegului si efectuarea cât mai rapidã a exercitiului urmãtor

  • Cunoasterea mediului: (10 min)

- recunoasterea fenomenelor naturii ce apar în timpul iernii

- colorarea pe fisã a animalelor care hiberneazã - activitate individualã

  • Abilitãti practice:(10 min)

- formarea grupelor de lucru (câte 4 elevi)

- explicarea modului de lucru si demonstrare

- împãrtirea sarcinilor de lucru: decupare, lipirea brãdutilor pe foaia de lucru, lipirea unor confetti pentru obtinerea zãpezii

Pentru obtinerea performantei s-au propus urmãtoarele sarcini: (5 min.)

  • Grupa ,,Scriitorii”- realizarea unui text scurt despre iarnã, folosind expresii artistice
  • Grupa ,,Matematicienii – compunerea unei probleme dupã exercitiul 27 + 39 – 8
  • Grupa ,,Ecologistii”- completarea unui tabel ,,Asa da, asa nu!”, având ca puncte de plecare situatii din mediul înconjurãtor
  • Grupa ,,Micii artisti”- confectionarea unui om de zãpadã din vatã.

 

Pledez pentru abordarea integratã a continuturilor, întrucât se iese din monotonia aceluiasi algoritm de predare a unor lectii, elevii sunt stimulati si atrasi prin diversitatea activitãtilor de învãtare dintr-o singurã orã si prin aparitia elementului-surprizã, se imprimã lectiei respective un caracter aparte, diferit de modul de predare traditional.

 

 

BIBLIOGRAFIE:

Ø ,,Demersuri integrate în învãtãmântul primar”, curs P.I.R.; autori: Lucian Ciolan, Laura Elena Ciolan; 2006

 

 

Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:31
 

Revista cu ISSN

Features of a good test

FEATURES OF A GOOD TEST                                                                                                              Prof. Teclu Adriana                                                                                   Liceul Teoretic “Emil Racoviţă” Galaţi               Evaluation of the students’ achievements is a very important part of the teaching process for the...

Read more

Calendar examenul de bacalaureat 2017

Calendar examenul de bacalaureat 2017 Calendarul examenului de bacalaureat din 2017, pentru absolventii clasei a XII-a si a XIII-a, a fost publicat recent in Monitorul Oficial, intr-un ordin al ministrului...

Read more

Relatia om Dumnezeu in psalmii arghezien…

RELAŢIA OM - DUMNEZEU ÎN PSALMII ARGHEZIENI   Prof. Carmen Broască Liceul Tehnologic ,,Pontica”, Constanţa În literatura română, psalmul depăşeşte conţinutul biblic, însă fără a eluda raportarea la sacru. Psalmii arghezieni...

Read more

Titu Maiorescu si I L Caragiale consonan…

TITU MAIORESCU ŞI I. L. CARAGIALE CONSONANŢE SPIRITUALE    Prof.drd.GABRIELA IONESCU Colegiul Tehnic Nr.2, Târgu-Jiu, Gorj   Rezumat: Dintre iluştrii contemporani ai lui T. Maiorescu, acela care a rezonat cel mai profund cu teoriile şi...

Read more

Calcul medie de admitere pentru invatama…

Calcul medie de admitere pentru învăţământul liceal 2014 Iată cum se face calculul mediei de admitere utilizate pentru admiterea în învăţământul liceal pentru anul şcolar 2014-2015, menţionând anexa nr. 2 la...

Read more

Pamantul - Ziua Pamantului - Earth Day -…

Ziua de 22 aprilie a fost declarată Ziua Pământului - Earth Day. Aceasta a fost fondată de senatorul american Gaylord Nelson, în 1970, cu scopul de a atrage interesul politicienilor...

Read more

Studiu de caz elev

STUDIU DE CAZ R. D. Înv. Gligor Dana Școala Gimnazială Câmpeni Am ales acest caz fiind convinsă că pot ameliora situaţia creată, pot preveni...

Read more

Metodele de invatare activa prin coopera…

METODE DE ȊNVǍȚARE ACTIVǍ PRIN COOPERARE LA VȂRSTA PREŞCOLARǍ Educatoare Portik Laura Grădiniţa P.P.Nr.1 Reghin Rezumat Ȋnvăţământul actual modern presupune îmbinarea tehnicilor moderne...

Read more