Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Proba de evaluare sumativa la tema compusi hidroxilici
Vineri, 08 Martie 2013 11:56

PROBĂ DE EVALUARE SUMATIVĂ LA TEMA COMPUŞI HIDROXILICI

 

Prof. Sandu Diana – Ileana

Colegiul Tehnic”Regele Ferdinand I” Timişoara

 

            Rezumat: Am dorit să ilustrez, printr- o gamă largă de itemi, o probă de evaluare la o temă din chimia organică. Sper ca acest material să folosească şi altor colegi.

 

Itemi obiectivi

I.  Complement multiplu :

Compusul cu formula C7H8O reprezintă:

A. un fenol;  B. un alcool aromatic;  C. un alcool nesaturat;  D. un eter.

 

II. Complement grupat :

1. Transformarea alcoolilor primari în aldehide se poate face prin oxidare cu soluţie acidă de KMnO4.

2. Prin reacţia de bromurare a fenolului se obţine un amestec de orto- şi para-bromofenol.

3. Etanolul este un acid mai tare decât fenolul.

4. 2-metil-2-propanolul este un alcool terţiar.

 

III. Relaţie cauzală :

Anionul alcooxid este o bază mai tare decât anionul fenoxid deoarece alcoolii sunt acizi mai tari decât fenolii.

 

IV. Asociere simplă :

Alegeţi secvenţa corectă, ca urmare a corelării cifrelor arabe (1-5) cu literele mici (a-e). 

1. fenol + FeCl3                                a. revelator în fotografie

2. hidrochinonă                                 b. enol   

3. pirogalol                                        c. compus ionic 

4. CH2 = CH – OH                            d. culoare violet               

5. fenol + NaOH                                e. C6H6O3

A.     1c, 2e, 3a, 4b, 5d

B.     1d, 2a, 3e, 4b, 5c

C.     1d, 2e, 3a, 4b, 5c

D.     1a, 2e, 3d, 4c, 5b

E.      1c, 2d, 3b, 4a, 5e

 

V. Completare tabel:

Nr.crt.

Proprietăţi chimice ale compuşilor hidroxilici

Reactanţi folosiţi

Condiţii de reacţie

Produşi obţinuţi

1.

 

 

H2SO4

acetat de etil + apă

2.

 

etanol + [O]

 

acetaldehidă + apă

3.

Aciditatea fenolilor

C6H5 – OH + NaOH

-

 

4.

 

 

-

C6H5 – O-Fe2+]2Cl- + HCl

5.

 

 

 

2,4,6-trinitrofenol

 

Itemi semiobiectivi

q       cu răspuns scurt:

Ce tip de legături se stabilesc între moleculele alcoolilor ?

q       de completare:

Reacţiile comune alcoolilor şi fenolilor sunt:................................................

 

Item subiectiv

280 g amestec de etanol şi fenol reacţionează cu 200 g  soluţie de NaOH de concentraţie 40%. Se cere:

-  raportul molar etanol : fenol;

- compoziţia procentuală masică a amestecului.

 

 

 

Soluţii

Itemi obiectivi:

I.    A, B, D.                                                                  V. 1. esterificarea alcoolilor, etanol + acid acetic

II.   C (2,4)                                                                         2. oxidarea blândă a alcoolilor, K2Cr2O7 + H2SO4

III.  C (numai prima afirmaţie este adevărată)                  3. fenoxid de sodiu + apă      

IV.   B                                                                                4. identificarea fenolului, fenol + FeCl3 

                                                                                           5. nitrarea fenolului, fenol + 3HNO3 , H2SO4

 

Itemi semiobiectivi:

q       cu răspuns scurt: legături de hidrogen

q       de completare: reacţia cu metalele alcaline, reacţiile de eterificare şi esterificare (fenolii indirect), reacţiile de oxidare şi combustie, reacţia de alchilare.

 

Item subiectiv:

            Numai fenolul reacţionează cu NaOH :

C6H5 – OH + NaOH  C6H5 – O-Na+ + H2O

ΜFENOL = 94,  METANOL = 46,  MNaOH = 40

Din c =    md =  = 80 g hidroxid de sodiu

 

94 g fenol ............................ 40 g NaOH

x ........................................... 80 g                       x = 188 g fenol  şi 92 g etanol (amestecul conţine 280 g).

 moli  ;  moli  :  = 1 : 1

Compoziţia procentuală masică: 

280 g amestec ............................. 92 g etanol ................................ 188 g fenol

100 g ............................................ p1 .............................................. p2

 p1 = 32, 85 % etanol şi  p2 = 67,14% fenol

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Calendar examenul de bacalaureat 2017

Calendar examenul de bacalaureat 2017 Calendarul examenului de bacalaureat din 2017, pentru absolventii clasei a XII-a si a XIII-a, a fost publicat recent in Monitorul Oficial, intr-un ordin al ministrului...

Read more

Rolul modernizator al natiunii

ROLUL MODERNIZATOR AL NAŢIUNII Profesor Petcu Camelia Liceul Tehnologic Măneciu, Judeţul Prahova Herder era de părere că adevăratele culturi se nasc nu pentru a se...

Read more

Planificare model pentru educatie tehnol…

Planificare model pentru educatie tehnologica invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more

Programa scolara organizata modular

PROGRAMA ŞCOLARĂ ORGANIZATĂ MODULAR   Pro. Înv. Primar Vladu Ana Nicoleta Şcoala Gimnazială Nr. 3 Rovinari                   În contextual noii reforme curriculare din România, intentionată ca o reforma care să răspundă nevoilor de...

Read more

Study on subjectivity and feminism_Virgi…

STUDY ON SUBJECTIVITY AND FEMINISM IN VIRGINIA WOOLF’S THE NEW DRESS Part II   Prof. Delia Ilona Cristea Colegiul Naţional Elena Cuza, Craiova It is through the searching for a language...

Read more

STUDY ON SUBJECTIVITY AND FEMINISM IN VI…

STUDY ON SUBJECTIVITY AND FEMINISM IN VIRGINIA WOOLF’S THE NEW DRESS Part I                                                                                      Prof. Delia Ilona Cristea                                                               Colegiul Naţional Elena Cuza, Craiova     Whether or not the short-story “The New Dress” was previously meant...

Read more

Continuitatea activitatii instructiv edu…

CONTINUITATEA ACTIVITĂŢII INSTRUCTIV-EDUCATIVE LA CLASELE A IV-A ŞI A V-A   Prof. Stan Cristina Şcoala cu clasele I-VIII Bâsca Chiojdului   O problemă importantă în ceea ce priveşte continuitatea muncii instructiv-educative între clasa a IV-a şi...

Read more

Cunoasterea copilului - tratare individu…

 CUNOAŞTEREA COPILULUI, PREMISA PENTRU O CORECTĂ TRATARE INDIVIDUALĂ DIFERENŢIATĂ     Institutor Mihaela CUCU Şcoala cu clasele I-VIII, Peretu, jud. Teleorman       A cunoaşte un elev înseamnă a descifra notele dominante ale personalităţii sale, a înţelege...

Read more