Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Proiect consiliere psihopedagogica
Duminică, 08 Aprilie 2012 23:16

PROIECT CONSILIERE PSIHOPEDAGOGICĂ

 

 

Prof.  Ciucă (Stan) Cristina

Şcoala cu clasele I-VIII Bâsca-Chiojdului, Chiojdu, jud. Buzău

 

- Studiu de caz-

 

 

I. Prezentarea cazului

În anul şcolar 2010-2011 a fost înscris în clasa I elevul B.N. cu vârsta de 7 ani, care fura. Acest defect de comportament mergea în paralel cu minciuna şi violenţa verbală. Menţionam că acest copil dădea dovadă de o maturizare insuficientă comparativ cu ceilalţi colegi. 

Situaţia elevului era următoarea:

1.                  condiţii familiale precare,

2.                  familie dezorganizată,

3.                  neintegrat în colectivul de elevi.

4.                  respins de colegi şi părinţii elevilor din clasă,

5.                  imagine de sine precară,

6.                  competenţe socio-afective reduse (de comunicare),

7.                  volum de cunoştinţe extrem de redus.

II. Analiza si diagnosticul problemei de studiat

            Pe fondul acestor fapte în şcoală s-a declanşat  un conflict multiplu între părinţii  celorlalţi copii din clasă, pe de o parte, şcoala (conducerea şcolii, învăţătoarea clasei, celelalte cadre didactice) şi copilul-problemă, de cealaltă parte (conflict interpersonal in care stilul de reacţie al reprezentanţilor şcolii s-a vrut a fi unul cooperant, însă,  pana la urmă, a fost unul conciliant) - un conflict interpersonal al învăţătoarei, aflată în situaţia de a alege intre datoria  pe care o avea faţă de clasă şi acceptarea in colectiv a unui elev de care trebuia să se ocupe in mod special.

Scopul negocierii a avut următoarele componente:

-                                 Cadrul  general al negocierii – constituit din condiţiile generale de mediu in care se desfăşoară activitatea didactică în şcoală,

-                                 Cadrul particular al negocierii reprezentat de condiţiile specifice ale partenerilor,

-                                 Lipsa de inters din partea părinţilor elevului privind starea educaţională a copilului lor,

-                                 Nivelul scăzut de trai,

-                                 Imposibilitatea de a « modela » mentalităţile învechite ale părinţilor şi cadrelor didactice într-un timp scurt,

-                                 Antecedente de acest tip nu au mai existat în şcoală, cei implicaţi într-un conflict fiind puşi în aceast situaţie pentru prima dată,

-                                 Circumstanţele negocierii reprezentate de loc, timp, momentul acțiunii conflictuale /cooperante întreprinse anterior negocierii.

 

III. Obiectivele negocierii:

-                                 obiectivul de prima linie: elevul să renunţe la acest comportament şi să se integreze armonios în colectivul clasei;

-                                 obiectivul de ultima linie: elevul să nu poată renunța la viciul său şi să fie exclus din şcoală;

-                                 obiectivul ţintă: elevul să nu mai fure şi să nu fie stigmatizat de colegi şi de părinții lor.

 

IV. Demerurile intreprinse de şcoală - strategia de negociere

            La şedinţa cu părinţii, aceştia au refuzat sa-l primească pe elevul B.N. în clasă. Parinții au solicitat excluderea lui din clasă pe motivul că fură. În calitate de consilier educativ, am îcercat sa sensibilizez părinţii, solicitandu-le sa fie înţelegători şi răbdători cu acest copil care va ramane traumatizat dacă va fi respins de colectiv. Am organizat lectorate cu părinţii urmărind consilierea lor.

            Am elaborat un program de intervenţie personalizat, punând accent pe inserţia socio-afectivă a elevului în colectiv. Mi-am structurat un program de consiliere a elevului B.N., program în care am arătat consecinţele inevitabile ale atitudinii deviante, am propus sub forma de joc, simularea ân clasă a diferitelor contexte de viaţă.

            Copiii ai caror părinţi au fost mai receptivi au acceptat să participe împreuna cu elevul B.N. la diferite activitţi comune (vizionarea de filme, jocuri, discutarea preocupărilor de timp liber, a hobby-urilor, a pasiunilor personale).

            Autoritățile locale au acordat, la intervenția şcolii, sprijin financiar familiei copilului pentru ca el sa aiba condiții propice de dezvoltare.

 

V. Soluțiile noastre pentru rezolvarea acestui caz, care ar pute fi aplicate şi în cazuri similare, sunt:

o                   prezentarea în prevederile legale a tipurilor de deficienţe uşoare şi medii cu care copiii pot fi integrati în şcolile publice;

o                   organizarea unor cursuri de perfectionare (teoretice şi practice) gratuite pentru cadrele didactice privind modalităţi concrete, practice şi necesare integrării optime a acestor copii cu deficiențe uşoare  în şcolile publice;

o                   recompensarea din punct de vedere financiar a învățătoarelor care au în colectivul  claselor lor copii cu deficienţe uşoare şi medii şi a cadrelor didactice care contribuie la realizarea unor programe personalizate cu aceşti copii;

o                   realizarea unor schimburi de experienţa la nivel loical cu reprezentanţii autorizaţi în domeniu;

o                   înfiinţarea cabinetului şcolar în care să activeze un psihopedagog care ar îndeplini rol de mediator în  rezolvarea unor astfel de conflicte, întrucât ar genera încredere şi ar fi acceptat de ambele părâi fără rezerve;

o                   mediatizarea rezultatelor notabile obţinute în activitatea cu elevii deficient integraţi în şcolile publice.

 


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Revista cu ISSN

Le theatre et son role dans la vie

LE THÉÂTRE ET SON RÔLE DANS LA VIE Prof. Cărăuşu Camelia Alina, Şcoala Gimnazială ,,Ştefan Cel Mare” Botoşani Grâce au...

Read more

Comunicarea in organizatia scolara si su…

COMUNICAREA ÎN ORGANIZAŢIA ŞCOLARĂ. SUGESTII PENTRU AMELIORAREA ASPECTELOR INEFICIENTE.   Mirela Frunzeanu, profesor pentru învăţământul primar, Mark Twain International School, loc. Voluntari, jud. Ilfov     Rezumat      În cele ce urmează, voi încerca...

Read more

Model de planificare anuala, calendarist…

PLANIFICARE ANUALA      Clasa ....  An şcolar .......              Clasa ...............  Curriculum aplicat: ...... (ex.: T.C. 3 ore + C.D. 1 ore)           Profesor .....................                Semestrul. Unitatea de învăţare (denumire) Nr. ore Săptămâna Observaţii                          

Read more

Tema iubirii si motivul cuplului in roma…

Tema iubirii si motivul cuplului in romanul Maitreyi

TEMA IUBIRII ȘI MOTIVUL CUPLULUI ÎN ROMANUL MAITREYI (Exemplu de proiectare a activității didactice) Marincaș Marinela Adriana, profesor Liceul de Arte ,,Regina Maria”...

Read more

Proiecte si activitati educationale

Proiecte si activitati educationale

PROIECTE ŞI ACTIVITĂŢI EDUCAŢIONALE   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău   Sistemul educaţional din România este în plin proces de reformă. În ultimii ani, se pune tot mai mult accentul pe...

Read more

Metamorfozele logicii lui Titu Maiorescu

 METAMORFOZELE „LOGICII” LUI TITU MAIORESCU   Prof. drd. GABRIELA IONESCU Colegiul Tehnic Nr. 2, Târgu-Jiu, jud. Gorj     Rezumat: Manualul de Logică elaborat de Titu Maiorescu a contribuit substanţial la înfiinţarea şcolii româneşti de filosofie...

Read more

Interferente simbolistice si parnasiene …

INTERFERENȚE SIMBOLISTE ȘI  PARNASIENE ÎN CAPITOLUL NOAPTEA DE ARGINT DIN THALASSA LUI ALEXANDRU MACEDONSKI   Drd. Miron Costina Violeta Prof. la Școala cu cls. I-VIII Tălpaș, Dolj   Thalassa1, publicată în Cartea de aur, 1902,...

Read more

Planificare model pentru educatie civica…

Planificare model pentru educatie civica invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more