Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Raportul dintre evaluare predare si invatare
Scris de administrator   
Vineri, 08 Decembrie 2017 11:32

RAPORTUL DINTRE EVALUARE, PREDARE ȘI ÎNVĂȚARE

Profesor: Vasilache Paraschiva

Școala Gimnazială „ Șt. O. Iosif ” Tecuci

Rezumat: Evalurea școlară reprezintă o componentă foarte importantă a activității didactice. Profesorul, elevul sau părintele elevului pot ,,cântări” bagajul de cunoștințe asimilat de elev prin prisma rezultatelor obținute după evaluare. Formele de evaluare și corectitudinea ei sunt aspecte importante de care trebuie să ținem cont.

Cuvinte cheie: evaluare, educație, predare, învățare.

Evaluarea școlară se raportează la celelalte activități didactice: predarea și învățarea, este parte componentă a procesului intructiv-educativ. Înțelegerea, ca sistem al procesului educativ, implică surprinderea interdeterminărilor dintre predare-evaluare și învățare-evaluare. Abordând procesul de învățământ ca unitate a unor mecanisme intercorelate de predare-învățare-evaluare, I.T Radu, comentând ideile lui De Landsheere, F. Hotyat, A. Bonboir, R. Ausubel, susține că ,,predarea-învățarea manifestă tendința de a se modela între ele și după maniera în care se realizează evaluarea rezultatelor școlare" și de aici concluzia de ordin practic ,,pentru ameliorarea stilurilor de învățământ promovate de profesor, efectele pe care acțiunile de evaluare le induc asupra celorlalte componente prezintă o importanță covărșitoare.

Educația ca instrucție, adică un proces complex, are două laturi complementare: predarea ca activitate a profesorului de transmitere a cunoștințelor și învățarea ca activitate a elevului prin care acesta asimilează cunoștințe și-și formează deprinderi.

Deși relativ bine delimitată de predare, evaluarea se dovedește a fi mai apropiată de educație și instrucție decât de organizare și conducere sau eventual de alte forme de activitate socială a profesorului. Se poate astfel sublinia că evaluarea este un însoțitor cvasipermanent al predării și învățării.

Definirea evaluării ca o activitate didactică distinctă, utilă în anumite limite, devine abstractă și deficitară atunci când ne propunem să surprindem legătura dintre predare și evaluare.

Deși ne aflăm într-o perioadă de rapidă expansiune a modalităților de învățare la distanță (învățarea asistată de calculator, cu ajutorul televiziunii, într-un sistem internet etc.), se subliniază importanța legăturții directe, nemijlocite dintre profesor și elev, inclusiv a conexiunilor informaționale dintre predare și învățare. Evaluarea ca activitate didactică s-a dovedit a fi utilă pentru a diminua relativa opoziție dintre predare și învățare.

Se conturează, în acest context, două aspecte esențiale ale evaluării ca activitate didactică:

a) Se referă nemijlocit la comunicare, receptarea cunoștințelor, formare a deprinderilor etc.

b) Surprinde, în mod deosebit, aspectele de reglare sau modul de funcționare sistemic al instrucției și, în general, al procesului intructiv-educativ.

Rolul principal al evaluării este acela de a stimula învățarea și de a asigura o calitate sporită predării. În strânsa legătura cu funcția stimulativă se distinge și funcția de diagnoză a evaluării: pentru a ameliora activitatea de predare-învățare, trebuie mai întâi să se identifice "punctele critice", "aspectele neizbutite", blocajele și elementele puțin productive prezente în actul adițional.

În evaluarea școlară profesorul nu este simplu spectator (persoană care ascultându-l, îl asistă pe elev) ci și arbitru și factor de decizie (îl poate întrerupe și hotărăște asupra valorii activității elevului).

Noile tehnici de evaluare obiective limitează activitatea elevului doar la alegerea unor răspunsuri în timp ce în evaluarea tradițională elevul este invitat să "sesizeze problema", "să identifice aspecte noi", "să aplice", "să rezolve", "să identifice" etc. I.T Radu avansează chiar opinia că "tendința de utilizare - în scopul evaluării performanțelor școlare ale elevilor, a probelor alcătuite preponderent, din întrebări cu răspunsuri închise, la alegere sau cu răspunsuri scurte chiar monosilabic, simulată - poate chiar generată - de intenția de a se realiza corectarea mai rapidă și aprecierea mai exactă a acestora, necesită o reevaluare".

Nu credem să existe profesor și cu atât mai mult specialist în evaluarea care să nu recunoască superioritatea evaluării continue vizavi de aceea realizată prin sondaj. Din păcate evaluarea continuă necesită foarte mult timp și nu se poate realiza la un anumit nivel calitativ, decât în cadrul învățământului individual.

Activitatea evaluativă, mai ales atunci când se află în expansiune, solicită tot mai multă corectitudine și principialitate, generează o logică a corectitudinii salutară nu numai pentru elevi ci și pentru profesori.

Părinții au dreptul de a cunoaște nivelul de pregătire al elevilor, capacitatea, performanțele, șansele lor de afirmare, după cum societatea, factorii de conducere din învățământ, prin inspecții și sondaje, au datoria de a controla calitatea procesului de învățământ pentru a deschide canale de comunicare valorică și integrare școlară și în viață.

Numai printr-o selecție obiectivă, riguroasă, se poate asigura ridicarea nivelului de competență, capacitatea de competivitate, obținerea performanțelor, deși în acest domeniu pedagogia, teoria evaluării și docimologia trebuie să colaboreze îndeaproape cu sociologia și managementul.

Bibliografie:

Ion T. Radu, Evaluarea randamentului școlar,în ,,Curs de pedagogie,, Univ. din București,

1988

Ion T. Radu, „ Teorie și practică în evaluarea eficienței învățământului”, București, E.D.P.,1981

 

Revista cu ISSN

Agresivitatea umana si influenta acestei…

AGRESIVITATEA UMANĂ ŞI INFLUENŢA ACESTEIA ASUPRA PREŞCOLARILOR                                                           Prof. Dulgheru Alina Simona, Grădiniţa. Cu PP  “Clopotel”, Bârlad   Motto: "Omul va deveni mai bun, atunci când îi veţi arăta cum este el în...

Read more

Strategies for self assessment

STRATEGIES FOR SELF ASSESSMENT Anca Lăptucă, Colegiul Naţional "Mihai Viteazul", Ploieşti Teacher and student self-assessment as a good educational tool Self-assessment is probably an activity every thinking individual engages...

Read more

Profesorul facilitator

PROFESORUL FACILITATOR   Profesor Benga Adriana-Elena Colegiul Tehnic ,,Azur” Timişoara   Calitatea şi eficienţa educaţiei şi învăţământului sunt dependente de competenţa profesorului şi de pregătirea lui profesională. Cercetătorii în domeniul ştiinţelor educaţiei au introdus un...

Read more

Tema iubirii si motivul cuplului in roma…

Tema iubirii si motivul cuplului in romanul Maitreyi

TEMA IUBIRII ȘI MOTIVUL CUPLULUI ÎN ROMANUL MAITREYI (Exemplu de proiectare a activității didactice) Marincaș Marinela Adriana, profesor Liceul de Arte ,,Regina Maria”...

Read more

Influenta antropica asupra faunei cinege…

Influenta antropica asupra faunei cinegetice din aria protejata Magura Odobesti

INFLUENȚA ANTROPICĂ ASUPRA FAUNEI CINEGETICE DIN ARIA PROTEJATĂ MĂGURA ODOBEȘTI BORDEA Gina, profesor biologie BORDEA Emilian, profesor istorie Liceul ”Simion Mehedinți” Vidra, județul Vrancea ...

Read more

Metode alternative de evaluare proiectul…

METODE ALTERNATIVE DE EVALUARE: PROIECTUL ŞI PORTOFOLIUL   Prof. Octavian Horia MINDA Şcoala cu clasele I-VIII Sînandrei Timiş     PROIECTUL Constituie o metodă complexă de evaluare, individuală sau de grup, recomandată profesorilor pentru evaluarea sumativă....

Read more

Modificari privind mobilitatea personalu…

Modificari privind mobilitatea personalului didactic pentru anul scolar 2014-2015 In baza OUG nr. 16/2014 privind modificarea si completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011 prin care art. 253 din lege a fost...

Read more

GENERAL CONSIDERATIONS ON IRIS MURDOCH_T…

GENERAL CONSIDERATIONS ON IRIS MURDOCH’S THE BLACK PRINCE   Prof.drd. Alina-Marilena Titirisca Liceul Teoretic “Al. I. Cuza”, Alexandria    Abstract Murdoch regards her works in terms of their implications for the novelist’s essential task, which is...

Read more