Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Tipuri de inteligente
Marţi, 08 Noiembrie 2011 00:00

TIPURI DE INTELIGENŢE

 

                                                                                         Prof. Popp Loredana

                             Colegiul Tehnic “AZUR” Timişoara

 

     

Individul “vinovat” pentru identificarea tipurilor de inteligenţe este Howard Gardner, în cartea "Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences". (“Cadrele Mentale: Teoria Inteligentelor Multiple”).

Cele 7 tipuri de inteligenţă, aşa cum le-a identificat el, sunt:
 
1. INTELIGENŢA MATEMATICĂ ŞI RAŢIONALĂ
Aceasta este inteligenţa cifrelor, este gândirea logică, ordonată a fizicienilor şi matematicienilor. Cel care are o astfel de inteligenţă învaţă cel mai uşor atunci când i se prezintă cifre, când lucrurile au logică; se descurcă foarte bine cu simboluri şi reprezentări grafice.
 
2. INTELIGENŢA VIZUALĂ ŞI SPAŢIALĂ
Este vorba aici despre capacitatea de a reprezenta mental experienţele şi lumea exterioară. Este, spre exemplu, inteligenţa pictorilor, a arhitecţilor, designerilor, navigatorilor pe oceane (deşi acum nu prea mai este cazul), sculptorilor şi aşa mai departe. Cei care folosesc această inteligenţă vizualizează foarte mult şi au nevoie să-şi reprezinte mental realitatea.
Această inteligentă este des folosita şi în exerciţiile de control a stărilor şi de antrenament mental pentru succes (la sportivi mai ales).
 
3. INTELIGENŢA VERBALĂ ŞI AUDITIVĂ
Sintaxa, semantica. Vorbim despre inteligenţa marilor oratori, traineri, poeţi, scriitori, umorişti. Cei cu inteligenţă auditivă vor avea nevoie să audă în cap lumea din exteriorul lor. Este tipul de inteligenţă cel mai folosit de către învăţământul actual - informaţiile trebuie auzite pentru a fi asimilate.
 
4. INTELIGENŢA MUZICALĂ ŞI RITMICĂ
Mozart vă spune ceva? Vorbim despre inteligenţa muzicienilor de toate tipurile. Oamenii înzestraţi cu acest tip de inteligenţă au o perceptie fină a ritmului în toate evenimentele, în viaţă. Ei au nevoie să găsească ritm în orice şi să înteleagă "muzica" din evenimentele vieţii. Apoi învaţă la examen în ritm de Mozart... sau…. După preferinţe.

5. INTELIGENŢA KINESTEZICĂ
Vorbim despre inteligenta mişcării, a coordonării, vorbim despre gimnaşti, acrobaţi, jucători de tenis şi sportive, în general, cei care lucrează direct cu lemnul şi alte materiale (dulgheri, mecanici etc). Cei care învaţă utilizând acest tip de inteligenţă au nevoie sa fie implicaţi şi pot atinge şi manipula diverse obiecte.
Ei învaţa bine prin jocuri. Au nevoie şi de mişcare la nivel intern (adică mental).
 
6. INTELIGEN
Ţ
A INTRAPERSONALĂ
Este inteligenţa singuraticilor, a poeţilor solitari precum Rimbaud sau a preoţilor care zilnic sunt în meditaţie.
Este inteligenţa celor care aleg să gândească complet diferit şi să iasă la modul "brutal" din tiparele societăţii pentru a reflecta singuri, ei cu sine. Aceste persoane au nevoie să stea singure şi să gândeasca pentru a înţelege. Să fie linişte şi să nu fie deranjaţi.
 
7. INTELIGENŢA INTERPERSONALĂ
Este inteligenţa marilor lideri, a celor care au influenţat capacitatea lor de a dezvolta relaţii interumane. Churchill, Ghandi, Napoleon sunt câteva nume mai recente. Primul nume mare din acest domeniu este Iisus. Cei cu inteligenţa interpersonală reuşesc să unească şi să conducă oamenii cu o uşurinţă incredibilă. Ei învata foarte bine în echipe, se implică în proiecte de grup şi au nevoie mereu să ţina contactul cu oamenii.
 
Bineinteles, toţi avem cate puţin din fiecare şi ne bazăm pe 1-2 tipuri de inteligenţă. Nu e neaparat mai bine să ai ca preferinţă unul sau altul dintre tipurile de inteligenţă. Pur si simplu este util să ştii cărui tip aparţii şi să înveţi bazându-te pe acel tip. Şi mai ales să fructifici avantajele pe care ţi le oferă.

 

Ultima actualizare în Miercuri, 09 Noiembrie 2011 19:03
 

Revista cu ISSN

Bunatatea te face mai puternic

BUNĂTATEA TE FACE MAI PUTERNIC Profesor, Camelia Butnărașu, Liceul Teoretic Emil Racoviţa, Galați O persoană bună! ? „Bună ziua! Vă scriu în speranţa că sunt gospodari care pot...

Read more

Chestionar aplicat elevilor CLIL LESSON …

CHESTIONAR   Discuţie condusă de prof. Ofelia Cornelia POPA 20 elevi chestionaţi; 2 absenţi   Ţi-a plăcut lecţia CLIL?   a)      Da: 20 elevi (100%)             b) Nu: 0 elevi   Argumentează răspunsul dat la intrebarea precedentă.   “Mi-am dorit să facem...

Read more

Evaluarea formala si evaluarea informala

EVALUAREA FORMALĂ ȘI EVALUAREA INFORMALĂ   Prof. Nuți Gălețeanu Școala Gimnazială specială pentru Deficienți de auz „Sfânta Maria”- București   Evaluarea școlară este un act de valorizare ce intervine în viața elevilor. Dar așa cum...

Read more

Cultural space at L Blaga and E Hall

CULTURAL SPACE AT L. BLAGA AND E. HALL   Poenar Lorina Manuela - Profesor limba engleză Colegiul Economic “Emanuil Gojdu” Hunedoara              The use of space within the context of culture, also reffered...

Read more

Importanta orei de folclor in scoala

IMPORTANȚA OREI DE FOLCLOR ÎN ȘCOALĂ Profesor educație muzicală: Șomcutean Crina Ramona Liceul Tehn. ”Traian Vuia”, Tăuții Măgherăuș, jud. Maramureș “Ceea ce contează este nașterea entuziasmului creator, care...

Read more

Catalogul manualelor scolare valabile in…

Catalogul manualelor şcolare valabile în învăţământul preuniversitar Disciplina matematica 2010-2011    CLASA a V-a         Titlul manualului Clasa Autorii Editura Mod de achiziţie     Matematică a V-a Petre Chirtop, Valentin Radu, Mariana Roşu, Gabriela Ross EDP MECTS   Matematică a V-a Alina Birta, Mitea Mariana EDP MECTS   Matematică a V-a George Turcitu, C-tin Basarab, T....

Read more

Educatia socio emotionala la varsta pres…

EDUCAŢIA SOCIO-EMOŢIONALĂ LA VÂRSTA PREŞCOLARĂ Prof. înv. preşc DAN FLORINA, Grădiniţa cu PP nr. 19 Braşov Conceptul de educaţie socială şi emoţională în contextul actual Etimologic, cuvântul „educaţie” provine din latinescul...

Read more

Studiu comparativ asupra evolutiei popul…

Studiu comparativ asupra evolutiei populatiei scolare dupa revolutie Romania judetul Brasov

STUDIU COMPARATIV ASUPRA EVOLUŢIEI POPULAŢIEI ŞCOLARE DUPĂ REVOLUŢIE ROMÂNIA – JUDEŢUL BRAŞOV     Prof. Geografie Constantin Mădălina Şcoala Generală Nr. 1 / Liceul Grigore Moisil Braşov   Educaţia, în genere şi mai ales cea formală...

Read more