Univers de copil

A+ R A-


Dificultati scolare si intelectul de limita

Dificultati scolare si intelectul de limitaCopiii cu intelect liminar (de granita) sunt aceia care se adapteaza doar la limita inferioara a cerintelor activitatii scolare, motiv pentru care sunt numiti si copii cu inteligenta scolara de limita. Chiar in pofida unor particularitati afectiv-motivationale si volitionale pozitive, ei nu pot rezolva sarcinile scolare decat pana la un anumit nivel de complexitate si abstractizare. Prin urmare, inteligenta scolara de limita exprima acel grad de activitate intelectuala care permite elevului sa faca fata la limita, dar alaturi de marea masa de copii, sarcinilor scolare, in conditii optime de motivatie, atitudine, perseverenta si de organizare a lectiei, de metode si cerinte etc. Exista deci un prag al adaptabilitatii scolare, dincolo de care mecanismele intelectuale ale acestor elevi devin deficitare.

Literatura de specialitate si cercetarile noastre confirma de ce conduitele dezadaptative ale copilului cu inteligenta scolara de limita, in special in clasa I, se manifesta printr-o simptomologie deseori comuna cu imaturitatea scolara. Diagnosticul diferential fata de acesta se evidentiaza prin caracterul prioritar al nivelului de dezvoltare intelectuala, care se intercaleaza deasupra debilitatii mintale, dar la limita inferioara a dezvoltarii intelectuale. Simptomatologia care insoteste inteligenta de limita poate fi consecinta acestei limitari care se repercuteaza din sfera intelectual-cognitiva si asupra celei afectiv-motivationale si volitive, perturband astfel intreaga personalitate.

La varsta scolara copiii cu inteligenta de limita prezinta o simptomatologie mai specifica, fiind mai usor de delimitat de debilitatea mintala, cu care prezinta unele particularitati comune.

Spre deosebire de debilii mintali – care, datorita potentialitatilor lor mintale handicapate, nu sunt capabili in ontogeneza lor sa depaseasca stadiul operator concret al inteligentei – elevii cu intelect de limita, caracterizati prin rationamente progresive, ajung, de obicei – in urma inlaturarii factorilor individuali (afectivi) sau interindividuali (psiho-sociali), inhibativi ai dezvoltarii gandirii – la stadiul operator formal al dezvoltarii inteligentei. Toti prezinta, in schimb, inteligenta generala slab dezvoltata, fluctuatii in performantele progresive descrise de B. Inhelder si observate si de T. Kulcsar.

Acesti copii intampina dificultati in realizarea activitatilor de analiza si sinteza, comparatie si abstractizare, clasificare cu continut semnatic si simbolic. La nivelul verbal-abstract al activitatii, operatiile mintale ale acestor elevi devin imprecise, nesigure si inerte (rigiditatea structurii – inertia mintala).

Lipsa de stapanire, de autocontrol, autoreglarea nesigura si insuficienta sunt trasaturi care caracterizeaza elevii cu inteligenta de limita.

Elevii cu intelect liminar prezinta frecvent reactii de opozitie (indisciplina, reactii de evadare), atitudine negativa fata de activitatea scolara. In ceea ce priveste atitudinea acestor elevi fata de sarcina intelectuala, initial ei se antreneaza mai greu.

Depistarea formei de inteligenta liminara la prescolarii grupei mari este practic imposibila de realizat, fiind usor suprapusa cu unele simptome ale debilitatilor mintale si in acelasi timp in mai mare masura ii sunt caracteristice unele conduite specifice copilului normal. Numai in conditiile scolarizarii ne-a fost posibil sa ne pronuntam pentru diagnosticul de intelect de limita in situatia in care am stabilit o concordanta intre reusita scolara de limita (note de 5 si 6, mai rar cate un 7 la disciplinele teoretice, respectiv calificative de suficient si insuficient), performantele la testele psihologice si la probele de verificare a cunostintelor.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Privire de pe muntele Negoiu

Privire de pe muntele Negoiu

Privire de pe muntele Negoiu Drept deasupra locului de unde izvoraste Argesul, frumosul rau de langa care s-au aratat cele dintai semne se viata ale stapanirii muntenesti, se inalta Negoiul pe...

Fat Frumos si Cosanzeana balai…

Fat Frumos si Cosanzeana balaioara

Fat-Frumos si Cosanzeana balaioara   Va oferim spre lectura poezia Cosanzeana balaioara scrisa de Maria Lovin.   Fat-Frumos coboara dealul Uite-abia isi tine calul! Naravasul fara frau, E-nsetat si vrea la rau,  

Centenarul Unirii fise de colo…

Centenarul Unirii fise de colorat

Centenarul Unirii - fise de colorat 1 decembrie 2018 are o semnificatie aparte… se implinesc 100 de ani de la Marea Unire. Asadar, e mare sarbatoare. Vorbim despre UNIRE, visul...

Chihlimbarul intre legenda si …

Chihlimbarul intre legenda si realitate

Chihlimbarul - intre legenda si realitate O legenda a tarilor batice spune ca Freya, zeita dragostei si a fertilitatii, care avea o mare slabiciune pentru bijuterii, a zarit intr-o zi, cand...

Gerul de Vasile Alecsandri

Gerul de Vasile Alecsandri

Gerul de Vasile AlecsandriPoezia “Gerul” de Vasile Alecsandri este un pastel închinat iernii, cu frigul ei aspru şi necruţător.   Gerul aspru şi sălbatic strânge-n braţe-i cu jelireNeagra luncă de pe vale...