Univers de copil

A+ R A-


Inceputul scolii, adaptarea scolara si influenta mediului ambiant din familie asupra copilului

Inceputul scolii adaptarea scolara si influenta mediului ambiant din familie asupra copiluluiAtitudinea pozitiva fata de scoala si succesul la invatatura al copilului sunt inraurite intr-o mare masura de climatul ce se instituie in familie.

Neindoios, copilul devenit scolar are absoluta nevoie de sprijin din partea familiei pentru a se incadra cat mai repede si cu succes in noul regim de viata impus de situatia de scolar. Dezinteresul manifestat de unii parinti fata de copilul cu statut de scolar are grave consecinte negative asupra micului scolar.

Neavand cui sa ceara sprijinul cuvenit sau sa fie incurajat in stradaniile sale de scolar, se va institui, treptat, dezinteres fata de noile sale obligatii.

In perioada de debut scolar familia are datoria sa fie aproape de copil, sa-l incurajeze, sa-l ajute si sa pastreze o stransa colaborare cu scoala si invatatorul. Vizitele la scoala, intalnirile cu invatatorul si alti profesori, daca este cazul, cu consilierul scolar, participarea la lectorate sau alte activitati organizate de scoala cu parintii intretin un schimb permanent de informatii intre scoala si familie, ajuta la o mai buna cunoastere si indrumare a copilului pentru a face fata cu succes indatoririlor scolare si la alegerea drumului in viata.

Uneori, in unele familii, grija fata de copilul devenit scolar imbraca forme exagerate. Tutela pe care o instituie familia merge atat de departe incat se substituie pana si obligatiilor sale zilnive de scolar. Ferindu-l de orice obligatie fata de indatoririle gospodaresti ale familiei, parintii isi asuma efectuarea obligatiilor scolare ale elevului. Parintii ii scriu teme, desene si lucrari practice, manati de dorinta de a-si vedea copilul in fruntea clasei si notat cu calificatul foarte bine si note de 10 si 9. Este o intelegere gresita si daunatoare, copilului facandu-i-se un deserviciu.

Ajutorul dat de familie la inceput va fi mai consistent dar pe masura ce copilul inainteaza cu invatatura, va fi mai restrans, in sensul ca elevul va fi deprins sa lucreze singur, sa efectueze temele fara alt sprijin. Accentul va cadea pe initierea elevului in tehnicile muncii intelectuale a studiului dupa manual si notite, a cercetarii dictionarelor si materialului bibliografic indicat s.a. Invatandu-l pe elev “cum sa invete”, familia ii va fi de un real ajutor copilului si, treptat, el nu va mai face apel la sprijin in indeplinirea indatoririlor lui de scolar. Deprinderea tehnicilor muncii intelectuale presupune diferentiere in utilizarea lor la disciplinele de invatamant. La matematica, fizica, chimie, se va insista asupra utilizarii exercitiilor si rezolvarilor de probleme in vederea dezvoltarii gandirii abstracte. La limba si literatura romana, limbi moderne, istorie, geografie vor domina rezumatul, compozitia, caietul de cuvinte, lectura, studiul documentelor etc.

Gradarea sprijinului acrodat are loc si in raport de ritmul de invatare si de capacitatile intelectuale ale copilului. Elevii cu un ritm lent de invatare vor fi sprijiniti ca, treptat, sa ajunga la un ritm normal de lucru pentru a nu afecta mult timp pregatirii temelor si invataturii in detrimentul timpului liber. Acoperirea intregului buget de timp al elevului numai cu preocupari scolare, rapindu-i timpul liber necesar destinderii, divertismentului este in detrimentul dezvoltarii lui intelectuale, artistice si tehnice mai putin cultivate prin obiectele de invatamant.

Ceea ce necesita constanta din partea familiei vizeaza controlul si verificarea modului cum a invatat elevul, ce intrebuintari da timpului de dupa orele de curs, si rezultatele pe care le obtine la invatatura. In felul acesta se previn golurile in cunostinte, situatiile critice ce pot interveni in ruta normala si mereu ascendenta a scolarului, in largirea orizontului sau de cunoastere si formare a unei personalitati integre.

In viata de familie se vor statornici criterii unice de apreciere si evaluare a muncii, atitudini si exigente unitare fata de comportamentul scolarului. Atitudinile diferite si mai ales dizarmoniile dintre parinti provoaca comportamente false, dedublari in pozitia fata de sine, de parinti, de scoala. Mediul ambiant din familie are profunde implicatii in modul de a fi si de a se comporta al elevului pentru multa vreme. El trebuie sa devina un stimulent creativ in creionarea si definirea tanarului format in cultul muncii ordonate, al disciplinei.

Buna cuviinta in biserica si p…

Buna cuviinta in biserica si puterea rugaciunii

Buna cuviinta in biserica si puterea rugaciunii Crestine, dupa ce ai intrat in biserica, fa trei inchinaciuni si aseaza-te la locul tau cu toata smerenia. Ascultati cu evlavie si luare...

Luceafarul de Mihai Eminescu

Luceafarul de Mihai Eminescu

Luceafărul de Mihai Eminescu A fost odată ca-n poveşti,A fost ca niciodată.Din rude mari împărăteşti,O prea frumoasă fată.

Viata poporului din Transilvan…

Viata poporului din Transilvania in preajma rascoalei

Viata poporului din Transilvania in preajma rascoalei Se cunoaste felul de trai si intamplarile mai de seama din Tara Romaneasca si din Moldova. Dorim sa prezentam in cele ce...

Cracovia capitala medievala a …

Cracovia capitala medievala a Poloniei

Cracovia - capitala medievala a Poloniei Situata in valea Vistulei superioare, Cracovia (219 m) altitudine este astazi capitala de voievodat si totodata orasul cu cea mai mare rezonanta istorica si culturala...

Uliul si puisorii

Uliul si puisorii

Uliul si puisorii In sat de vale s-aud strigate, tiuhaeli si goana de uliu, iar din desisul pomilor ce ascund casele in umbra racoroasa, scapa pasarea de prada, care, sagetand curalele...