Univers de copil

A+ R A-


Intensitatea pipaitului

Intensitatea pipaitului

Cele mai multe din exercitiile mainilor evidentiaza indemanarea sau stangacia, voiciunea sau moliciunea. Acest inceput simplist de clasificare se face din primele zile. Urmeaza apoi punerile la punct si completarile. Stangacia poate sa fie si o urmare a unui defect al vazului. Poate sa fie datorita temperaturii mainilor, care la randul ei depinde de circulatia sangelui.

Poate depinde de forma mainilor daca degetele sunt prea scurte si prea groase. Mainile plinute ale copilasilor nu au capatat inca caracterul viu si caracteristic al mainilor adultilor si, totusi, au fizionomia lor distincta. Dar, adultii cu spirit de observatie, cunosc mainile copiilor tot atat de bine pe cat le cunosc fata. Adesea, e urmarit progresul si ajung sa le cunoasca calitatile si slabiciunile.

Multe din exercitiile mainilor se confunda cu lucrul manual, multe cu jocurile care urmaresc sa dezvolte indemanarea.

Pipaitul se perfectioneaza numai prin practica. Se cere insa ca practica sa fie rationala. La gradinita ori la scoala, de exemplu, aceasta cere multa atentie din partea educatoarei ori a invatatoarei, la alegerea si gradarea exercitiilor.

Experienta dovedeste ca pipaitul propriu-zis cere, ca prima conditie fizica, curatenia perfecta a mainilor si a unghiilor si, ca o conditie mintala, atentia. In timp ce copilul incearca sa pipaie obiectele in cea mai deplina libertate, nu e permis sa vorbeasca nici sa i se vorbeasca. Aceasta intrucat senzatiilor atat de usoare ale pipaitului sunt acelea care imping pe planul al doilea impresia celorlalte senzatii, pe care obisnuinta le slabeste mult mai repede.

Atingem obiecte si vorbim despre ele, desi, de buna credinta, credem ca avem mainile goale. Nu mai simtim contactul hainelor, a manusilor pe care le purtam, a umbrelei pe care o tinem si pierdem multe obiecte fara sa ne dam seama, pentru ca ne lipseste avertismentul senzorial direct al absentei sau prezentei acestor obiecte.

Ni se intampla adesea ori sa spunem: “Imi dau seama ca am pierdut ceva pe care l-am avut chiar adineauri, dar nu stiu unde!”. Orbii simt un loc gol fara sa vada: pipaitul i-a avertizat imediat.

Cert, copiii care vad si aud n-au nevoie sa-si cultive in aceeasi masura pipaitul ca orbii si mai ales ca cei orbi si surzi.

Toata lumea nazuieste sa devina abila, sa aiba maini indemanatice si usoare. Din acest punct de vedere, copiii din popor haraziti profesiunilor manuale, trebuie pregatiti din timp.

Multi copii de meseriasi au pretioase predispozitii ereditare. Proportia numerica indica un numar mult mai mare de maini greoaie si neindemanatice la copiii de tara.

La varsta cand nu poate fi vorba inca de educatia directa a sufletului, se poate incepe ingrijirea mainilor.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Cantecul lenesului

Cantecul lenesului

Cantecul lenesului Va oferim spre lectura versurile populare "Cantecul lenesului". - Frunza verde de secara, Scoala, scoala, Pierde-vara! Toate plugurile ara, Numai tu sezi in...

Furnica si omida

Furnica si omida

Furnica şi omida   Vă prezentăm fabula „Furnica şi omida”. Pe când alerga vioaie în lumina soarelui, căutând ceva de îmbucat, o furnica a dat peste o omidă pe cale de a se...

Felicitari cu copii de Paste

Felicitari cu copii de Paste

Felicitari cu copii de Paste   Iata colectia noastra cu cele mai frumoase felicitari cu copii de Paste. Imaginile sunt pline de viata: copiii se bucura de magia sarbatorii de Paste, fiind...

Gimnastica sugarului

Gimnastica sugarului

Gimnastica sugarului Orice copil are nevoie, in afara de o alimentatie corecta si de ingrijiri corespunzatoare, de multa miscare. Sugarul sanatos face gimnastica din propria initiativa: da din picioare si din...

Rasul animal versuri

Rasul animal versuri

Rasul animal versuri Va oferim spre lectura cateva versuri despre animalul, felina salbatica, rasul, scrise de Constantin Scripca. Uite-l, sta-ntr-un colt de cusca: Nu-i da...