Univers de copil

A+ R A-


Vestirea si rostirea primului cuvant

Vestirea si rostirea primului cuvantDesigur acest eveniment, al prefigurarii primelor cuvinte articulate, constituie punctul nodal al evolutiei copilului. Chiar daca acesta prezinta o capacitate articulatorie redusa, el reuseste cu cateva silabe sa schiteze „un discurs”, adica sa deruleze mai multe secvente cu modulatii efective corespunzatoare imprejurarilor, ceea ce constituie „preludiul” unei comunicari verbale interpersonale.

In fond, acest moment este mult mai important pentru dezvoltarea limbajului in general, pentru ca “jocul vocalic” sau silabic incepe sa polarizeze unele sensuri si semnificatii.

La aceste varste copilul se orienteaza spre obiecte (jucarii) dupa denumirea lor sau asculta unele ordine, deci cuvantul incepe sa regleze comportamentul sau.

Inainte de a putea sa articuleze sunetele, acestea trebuie sa fie concentrate, legate de un sens, sa capete o semnificatie in mintea copilului.

Copilul nu poate articula grupul “pis-pis”, dar aceast structura sonora are pentru el un inteles, reprezinta un prieten (o jucarie).

Foarte importanta e actiunea de cuplare, de raportare a cuvintelor cu sensul lor, la obiectele pe care le semnifica.

Cunoasterea senzoriala si actionala din primele luni, trebuie sa fie insotita totdeauna de contactul mijlocit verbal cu obiectul, mai ales pana la 6 luni.

Existenta unei cantitati oricat de mari de jucarii in patutul copilului nu inseamna ipso facto si dezvoltarea capacitatii de cunostere a copilului.

Transformarea informatiilor primare in unitati de cunoastere nu este posibila fara medierea verbala. Inainte de a putea exprima ceva, acest ceva trebuie sa existe in mintea copilului. Ceea ce inseamna ca procesele de intelegere, de reprezentare si de forma incipienta de gandire interioara trebuie sa prevada exprimarea.

Natural, asta presupune in continuare ca inainte de dezvoltarea vorbirii experioare trebuie sa se dezvolte un germene de limbaj interior. Toate aceste procese devin mult mai evidente in cea de a treia perioada (6-9 luni).

In contextul relatiilor, care sunt mult mai diversificate datorate pozitiilor in decubit verbal (sezut) si al mersului de-a busilea, copilul descifreaza, chiar inaintea sensului cuvintelor, unele semnificatii legate de gestica si contextul actional (situatiile de actiune).

Gestul este mult mai vechi in limbajul interuman decat vorbirea si, ca atare, el constituie un suport al dezvoltarii celorlalte forme de comunicare inclusiv al limbajului articulat.

Mimica are un rol deosebit in relatiile efectogene cu copilul, mai ales in prima perioada de dezvoltare a sugarului.

Mimica constituie un segment al miscarii generale, concentrat pe figura. Capacitatea copilului de a cuprinde un spatiu din ce in ce mai vast il face apt sa decupeze in contextul general si miscarile coordonate ale fetei si ale membrelor superioare care ii mediaza lui contactul cu lumea obiectelor.

In fond, chiar vorbirea adultului se serveste de sublinieri gestice, asa ca legatura intre semnifcatia gestului porneste, pe de o parte, de la manevrele adultului cu obiectele in diverse situatii, pe de alta parte, de la structura comuna dintre vorbire si gestica.

Asa se face ca, in principiu, copilul intelege semnificatia multor gesturi (de protectie, de chemare, de incurajare, de indemn, de linistire, de joc etc.) si chiar mai mult, surprinde semnificatia de relatie intrucat raspunde prin gest atunci cand i se spune “la revedere”,”pa” sau executa unele ordine formulate prin gestica: uita-te acolo, poftim, ia, da-mi, etc.

Folosirea gesturilor in relatiile verbale cu copilul devine o necesitate, datorita marilor disponibilitati pe care miscarea reprezentata le pune la dispozitia formarii limbajului.

Se remarca, de asemenea, capacitatea manifestata de imitare a articularii sunetelor de catre copil. Adultul ii vorbeste in silabe accesibile pe care copilul le repeta imediat.

De observat, de asemenea, si posibilitatile de memorare verbala, in sensul ca la intervale anumite de timp, copilul repeta singur, fara stimulare directa. La un copil dezvoltat normal, posibilitatea de diferentiere fonetica este remarcabila.


Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Alba ca Zapada si cei sapte pi…

Alba ca Zapada si cei sapte pitici de Fratii Grimm

Albă ca Zăpada şi cei şapte pitici de Fraţii Grimm               A fost odată o împărăteasă şi într-o iarnă, pe când zăpada cădea din înaltul nemărginit al cerului în fulgi mari şi...

Dorinte si lista de cadouri pe…

Dorinte si lista de cadouri pentru Mos Nicolae

Dorinte si lista de cadouri pentru Mos Nicolae Pe 6 decembrie il sarbatorim pe Mos Nicolae, iar copiii astepta cadourile. Dar, stie oare Mos Nicolae ce...

Fetusul se apara

Fetusul se apara

Fetusul se apara Portretul mamei mandre, care isi tine copilul nou-nascut in brate, este un cliseu prezent in cele mai multe albume de familie. Dar mai putin se stie ca inainte...

Tulburarile de comportament si…

Tulburarile de comportament si dificultatile scolare

Tulburarile de comportament si dificultatile scolare Tulburarile de comportament constituie una dintre cele mai complexe forme de dificultate scolara, amplu abordata in literatura de specialitate, din multiple puncte de vedere, ceea...

Mesaje frumoase de Sfantul Nic…

Mesaje frumoase de Sfantul Nicolae

Mesaje frumoase de Sfantul Nicolae   Pentru toti cei care poarta numele Sfantului Nicolae sau derivate ale acestuia: Nicolaie, Nicole, Nico, Nicoleta, Nic, Niki, Nicu, Niculita, Nicoara, Niculai, Niculae, Nae, Nicusor, Neculce,...